Dodaj publikację
Autor
Monika Kusiak
Data publikacji
2008-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
502

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Składnia - sprawdzian wiadomości w klasie I gimnazjum.
 Pobierz (docx, 15,5 KB)

Podgląd treści

Imię i nazwisko:

Klasa:

Grupa I

Wyjaśnij pojęcia: zdanie, wypowiedzenie, równoważnik zdania, składnia.

Wymień poszczególne części zdania i opisz je.

Jakie wyróżniamy rodzaje podmiotów? Wymień typy podmiotów i opisz je.

Jak dzielimy wypowiedzenia ze względu na cel wypowiedzi? Podaj przykład do każdego typu wypowiedzeń.

Dokonaj rozbioru zdania pojedynczego, wypisz związek główny w zdaniu, nazwij części zdania, zadaj odpowiednie pytania:

Dzielny Kmicic strzelał celnie i szybko do wrogów.

Początkowo tekst „Bogurodzicy” miał dwie zwrotki.

Jego orle oczy przenikały przez dymy i kurzawę.

Nazwij zdania złożone, narysuj wykresy zdań, podkreśl orzeczenia:

Mgła gęstniała, toteż schodziliśmy bardzo ostrożnie.

Nie wychodziłem z domu, ponieważ padał deszcz.

Idę do apteki, aby kupić lekarstwa.

Oddam ci tę książkę, gdy tylko ją przeczytam.

Mama prosiła, abyśmy zachowywali się cicho.

Gdy podleję kwiaty, zadzwonię do Kasi.

Odrobię lekcje i obejrzę film.

Chłopcy źle się zachowywali, więc zostali ukarani.

Cieszy mnie, że kwiaty pięknie pachną.

Zadzwoniłem do informacji, aby dowiedzieć się o godzinę odjazdu pociągu.

Imię i nazwisko:

Klasa:

Grupa II

Jakie wyróżniamy rodzaje orzeczeń? Wymień je i opisz.

Wyjaśnij pojęcia: równoważnik zdania, zdanie, wypowiedzenie, składnia.

Jak dzielimy zdania ze względu na ilość orzeczeń? Podaj przykład do każdego rodzaju zdania.

Jakie wyróżniamy części zdania? Wymień je i opisz.

Dokonaj rozbioru zdania pojedynczego, wypisz związek główny w zdaniu, nazwij poszczególne części zdania, zadaj odpowiednie pytania:

Pierwszy rękopiśmienny zapis „Bogurodzicy” pochodzi z 1407 roku.

O godzinie trzeciej na baterii szwedzkiej zamilkło drugie działo.

Najzdolniejsi studenci medycy odbywali praktykę w renomowanej klinice.

Nazwij zdania złożone, narysuj wykresy zdań, podkreśl orzeczenia:

Dziewczynki siedziały spokojnie, a chłopcy okropnie hałasowali.

Obejrzę film albo porozmawiam z bratem.

Podaj mi gazetę, która leży na fotelu.

Włóż drugi sweter, aby nie było ci zimno.

Powiedziałem koledze, że mam jutro urodziny.

Łatwiej wygrywałem, gdy zrozumiałem reguły gry.

Gdy wyjrzałem przez okno, zobaczyłem nadciągającą deszczową chmurę.

Mam przyjaciół, na których zawsze mogę liczyć.

Pożyczyłam od koleżanki książkę, która była bardzo zniszczona.

Nie mogliśmy się zdecydować na termin, więc długo dyskutowaliśmy nad tym.