Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Gałka
Data publikacji
2008-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
292

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Pracę napisałam podczas kursu z zakresu pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej. Mówi o przyczynach trudności w uczeniu się matematyki, ich konsekwencjach i sposobach pokonywania.
 Pobierz (pdf, 365,9 KB)

Podgląd treści




TRUDNOŚCI

W UCZENIU SIĘ

MATEMATYKI

1













SPIS TREŚCI

Wstęp 3
Przyczyny trudności w uczeniu się matematyki 4
Konsekwencje utrzymujących się długo trudności w uczeniu się matematyki 8
Sposoby pokonywania trudności 9
Zakończenie 13
Bibliografia 15
Załącznik nr 1 16
Załącznik nr 2 17
Załącznik nr 3 18
































2



W S T Ę P


Uczenie się w szerokim znaczeniu jest procesem nabywania przez jednostkę względnie
trwałych zmian w zachowaniu na podstawie jej indywidualnego doświadczenia, w wąskim zaś
znaczeniu jest to świadome i zamierzone zdobywanie wiadomości i umiejętności. Uczenie się
może mieć charakter zamierzony i niezamierzony. W procesie uczenia kluczowe znaczenie
mają dwa procesy: rozumienie i powtarzanie. [Encyklopedia Pedagogiczna pod red. W.
Pomykało, Warszawa 1997] Trudności związane z uczeniem się to różnego rodzaju
przeszkody, które uczeń napotyka i pokonuje w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności.

W pedagogice uczenie się odnoszone jest do czynności ucznia. Jego efekty są zależne
min. od pamięci, koncentracji, uwagi, motywacji, zainteresowań i zdolności. Z uczeniem się
nierozerwalnie związane są różnego rodzaju trudności, jakie uczeń napotyka w ciągu tego
długotrwałego i złożonego procesu. W uczeniu się matematyki występują one jednak
szczególnie często. Można powiedzieć, że trudności i ich pokonywanie jest wpisane w proces
uczenia się matematyki. Dzieje się tak, ponieważ głównym sposobem uczenia się matematyki
jest rozwiązywanie zadań, a w każdym zadaniu zawarta jest jakaś trudność. Jeśli dziecko
potrafi ją samodzielnie pokonać proces uczenia się przebiega prawidłowo. Są to trudności
zwyczajne i przeżywają je wszyscy uczniowie w trakcie uczenia się tego przedmiotu. Jednak
nie każde dziecko mimo wysiłku poradzi sobie z trudnością. Są w szkole uczniowie, którzy nie
radzą sobie nawet z łatwymi zadaniami. Powtarzająca się wciąż sytuacja, w której uczeń nie
radzi sobie z zadaniem, nie wie jak je rozwiązać lub robi to źle ma destrukcyjny wpływ na
ucznia oraz sam proces uczenia. Dla dzieci, które mają trudności w uczeniu się matematyki
zadania zamiast być trudne intelektualnie stają się nieznośne emocjonalnie. Powodują
obniżenie odporności na stres i poddanie się frustracji, a w konsekwencji blokadę procesu
uczenia się matematyki. W efekcie uczniowie nie lubią matematyki, bo się jej boją. Robią
wszystko, aby ograniczyć do minimum swoją aktywność na lekcji, a przecież także od ich
aktywności i zaangażowania zależy powodzenie procesu uczenia się. Należałoby się więc
zastanowić jakie są przyczyny owych trudności i jak postępować, aby je przezwyciężyć. Jest to
temat szczególnie mi bliski, ponieważ od dziesięciu lat uczę matematyki w szkole
podstawowej. Na co dzień staram się udowodnić dzieciom ...