Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Postawy rodziców a wyniki nauczania
W ostatnich latach ukształtował się swoisty sposób pracy szkoły polegający głównie na informowaniu rodziców o osiągnięciach szkolnych ich dzieci. Zaś aktywność rodziców wyrażała się przede wszystkim świadczeniami pieniężnymi, udziałem w różnych imprezach szkolnych, różnoraką pomocą w pracach na rzecz szkoły czy też wzbogacaniu wyposażenia szkoły. Obecnie żyjemy w czasach, gdzie rodzice mogą kontrolować postępy swoich pociech za pomocą Internetu- elektroniczna wywiadówka. Wówczas ten kontakt ze szkołą pozostaje tylko wirtualny.
W naszej szkole nauczyciele i rodzice starają się tworzyć wspólny jednolity system oddziaływań w pracy wychowawczej. Takie postawy są bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka. W świadomości naszych rodziców dość powszechna jest wiedza o potrzebie zapewnienia dziecku dobrych warunków do nauki. Starajmy się o zapewnienie prawidłowej atmosfery wychowawczej, bowiem ma ona bezpośredni wpływ na sukcesy lub niepowodzenia odnoszone w szkole. Proponujemy udział w wielu kołach zainteresowań realizowanych przez nauczycieli po zajęciach szkolnych. Na zebraniach/ konsultacjach prowadzimy pogadanki w ramach pedagogizacji rodziców.
Oto jakie reakcje rodziców mogą dominować jeżeli uczeń dostanie jedynkę.
Reakcje na „pałkę”
• Rodzice o postawie nadmiernie wymagającej, nie wnikając w problem uznają winę dziecka, zganią je i ograniczą jego swobodę.
• Rodzice o postawie odtrącającej wymierzą dziecku karę fizyczną, a o postawie nadmiernie chroniącej przypiszą za nią winę nauczycielowi.
• Rodzice charakteryzujący się postawą unikającą pozostaną obojętni, nie zainteresowani, bo to co dzieje się z dzieckiem w szkole, niewiele ich obchodzi.
U podłoża całkowitego sukcesu wychowawczego leży całkowita akceptacja dziecka, która najpełniej może przyczynić się do jego prawidłowego rozwoju. Wynikiem właściwej akceptacji jest wewnętrzne poczucie dziecka, że jest kochane. Co więcej, rodzice powinni nie tylko to czuć, ale również okazywać ją we właściwy sposób. Akceptujący rodzice uznają zarówno osiągnięcia, jak i trudności dziecka w jakiejś dziedzinie. Lubią je, a kontakt z nim daje zadowolenie. Starają się poznać i zaspokoić jego potrzeby. Badania wykazują, że uczniowie osiągający oceny bardzo dobre są wychowywani głównie za pomocą metod nagradzania wychowawczego i działania przykładem. O ile akceptacja sprzyja rozwojowi, o tyle postawa odrzucająca ma najbardziej hamujący wpływ na rozwój osobowości dziecka. Rodzice nie lubią dziecka i okazują mu uczucia zawodu i rozczarowania. Nie wnikają w motywy jego zachowania czy potrzeby. Opiekę nad nim uważają za przekraczającą ich siły. W procesie wychowania uczniów osiąganych oceny dostateczne przeważa karanie wychowawcze.
Jak osiągnąć sukces?
Istotne jest, aby rozwinąć w dziecku ambicje do podjęcia wysiłku i osiągnięcia sukcesu. Ambicje te jednak nie powinny pochodzić ze współzawodnictwa, ale z naturalnego dążenia do ...