Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ DLA DZIECI 3-4 LETNICH
Temat: „W wiosennym ogrodzie”- stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających zabawom twórczym inspirowanym środowiskiem przyrodniczym.
Cele:
- poznawanie nazw niektórych kwiatów, które można spotkać w ogrodzie
- utrwalanie wiedzy o potrzebach i wymaganiach roślin: woda, światło, ciepło
- zachęcanie do opiekowania się roślinami, które są ozdobą ogrodu lub mieszkania
- rozwijanie inwencji twórczej dzieci podczas działań ruchowych, plastycznych i werbalnych
Metody:
- podające- nazwy kwiatów, prezentacja naturalnych bratków
- poszukujące- zadań stawianych dzieciom- samodzielnych rozwiązań
- ekspresyjne- teatrzyk, opowieść ruchowa pod wpływem muzyki, praca plastyczna
Forma: grupowa, zespołowa, indywidualna
Pomoce:
- scena do teatrzyku: kwiatki- bratki, stokrotka, tulipan, płot, lalka Dorotka, zielony materiał z kwiatami
- żetony z kwiatkami
- kwiatki i trawa z kolorowego papieru do ćw. Oddechowych
- kwiatki na wstążce
- bratki w doniczce
- płótno na kartonie, farby
Przebieg:
1. Zaproszenie do ogrodu- zamiana w kwiat poprzez założenie żetonu
2. „Rośnie kwiat”- opowieść ruchowa
3. „Magiczne zaklęcia”- zabawa słowna
4. Teatrzyk kukiełkowy „Kłopoty kwiatków”
5. Rozmowa kierowana w oparciu o treść
6. Scenki teatralne „O czym teraz mówią kwiaty”
7. „Malowany ogród”- zabawa taneczna
8. „Pachnąca niespodzianka”- prezentacja bratka
9. Ćwiczenia oddechowe
10. Malowanie na płótnie farbami plakatowymi
|CZYNNOŚCI N-LA I DZIECI |UZASADNIENIE |
|1. Nauczycielka zaprasza dzieci do wiosennego zaczarowanego ogrodu, w którym będą|wprowadzenie do zajęć |
|mogły słyszeć o czym mówią kwiaty. Najpierw jednak n-lka musi zmienić dzieci w |moment zaciekawienia |
|kwiaty- rozdaje dzieciom żetony. | |
|2. „Rośnie kwiat”- zabawa w formie opowieści ruchowej. Dzieci pod wpływem muzyki |ekspresja ruchowa |
|naśladują jak rośnie kwiat. |przygotowanie do zajęć głównych |
|3. N-lka zaprasza dzieci do ogrodu, ale żeby przejść przez bramę należy wymyślić |rozwijanie pomysłowości dzieci |
|magiczne zaklęcie lub wykonać tajemniczy ruch. |budzenie wiary we własne możliwości dzieci |
|4. „Kłopoty kwiatków”- teatrzyk kukiełkowy. |wdrażanie do uważnego słuchania |
|5. Rozmowa kierowana na podstawie treści teatralnych |wdrażanie do rozumienia treści prezentowanego utworu |
|Jak nazywały się kwiaty? |poznawanie nazw kwiatów |
|Jakie miały kłopoty? |zachęcanie do opiekowania się roślinami |
|Jak pomogła im Dorotka? |budowanie dłuższych wypowiedzi |
|6. „O czym teraz rozmawiają kwiaty?”- zabawa w teatr (tworzenie krótkich scenek |ekspresja werbalna |
|teatralnych). |rozwijanie wyobraźni dzieci |
|Dzieci samodzielnie przedstawiają scenki w oparciu o dialog |analogia personalna (technika twórczego myślenia) |
|7. „Malowany ogród”- zabawa taneczna z kwiatkami na wstążce. Dzieci poruszają się|ekspresja ruchowa |
|po sali, pod wpływem muzyki wstążką z kwiatami malują ogród. |zmiana pozycji- zaspokojenie potrzeby ruchu |
|8. „Pachnąca niespodzianka”- prezentacja naturalnego bratka. Dzieci oglądają, |poznawanie poprzez zmysły: dotyk węch, wzrok |
|wąchają. | |
|9. „Wiosenny wietrzyk”- ćwiczenia oddechowe. Dzieci dmuchają na papierowe kwiatki ...