Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowanie: mgr Katarzyna Łącka
nauczyciel nauczania zintegrowanego
w Zespole Szkół w Rzepedzi
Rzepedź 2007
Wstęp.
Charakterystyka programu.
Cele programu.
Procedura osiągania celów.
Treści kształcenia.
Formy i metody pracy na zajęciach.
Ewaluacja.
Scenariusze zajęć.
Bibliografia.
WSTĘP
Jestem nauczycielem nauczania zintegrowanego z 11- letnim stażem pracy pedagogicznej. Ponieważ codzienne życie niesie ze sobą wiele zagrożeń istnieje potrzeba edukacji uczniów w zakresie zapobiegania różnym wypadkom oraz udzielania pierwszej pomocy. Powinna ona obejmować już uczniów najmłodszych klas, aby byli przygotowani do rozpoznawania zagrożeń, radzenia sobie z niebezpieczeństwami i uczyli się odpowiedzialności za drugiego człowieka. W celu napisania tego programu ukończyłam odpowiednie szkolenia:
„Wprowadzenie do metodyki kształcenia umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych stanach zagrożenia życia” – 10-godz. warsztaty metodyczne
„Kurs pierwszej pomocy” – 16-godz. kurs
„Kształtowanie umiejętności życiowych uczniów kl.1-3 z wykorzystaniem pakietu edukacyjnego Moja Szkoła”- 2 godz. kurs
„Ratujemy i uczymy ratować” - kurs udzielania pierwszej pomocy w ramach programu pod patronatem WOŚP- 6 godz.
Umiejętności zdobyte w czasie kursów oraz znajomość programów nauczania w klasach młodszych pozwoliły mi na skonstruowanie programu opartego na treściach programowych realizowanych w czasie zajęć szkolnych. Program uczy, jak zapobiegać różnym zagrożeniom w życiu, i jak nieść pomoc osobom potrzebującym.
II Charakterystyka programu.
Program pt. „Edukacja uczniów w zakresie zapobiegania różnym wypadkom oraz udzielania pierwszej pomocy w klasach nauczania zintegrowanego" przeznaczony jest dla dzieci w klasach I-III SP, a szczególnie dla uczniów klsy III. Uczy on rozpoznawać zagrożenia i zapobiegać im, przekonuje młodych ludzi, że pierwsza pomoc ratuje życie, a także uczy podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy.
Potrzeba realizacji tego programu wynika z Rozporządzenia MEN z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz programu zatwierdzonego przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu: 15.03.1999 r. - Decyzja nr DKW – 4014-30/99 według programu nauczania „Elementy Ratownictwa i Obrony Cywilnej” w klasach I-III szkoły podstawowej.
Preści programowe są zgodne ze Statutem Zespołu Szkół w Rzepedzi, Programem Wychowawczym i programem „Szkoły Promującej Zdrowie”.
Miejscem realizacji programu jest Szkoła Podstawowa w Rzepedzi. Grupy nie powinny przekraczać 20 uczniów.
Program przeznaczony jest do realizacji w dwóch blokach tematycznych:
BAW SIĘ BEZPIECZNIE I DZIAŁAJ ROZSĄDNIE - (180 min.).
RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ -(180 min.).
Realizatorami programu są nauczyciele kształcenia zintegrowanego przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Program przeznaczony jest do realizacji w klasie III szkoły podstawowej. Bloki tematyczne napisane są w formie jednostek zintegrowanych. Nauczyciel realizuje treści programowe dzieląc bloki według uznania. Wskazane jest, aby I i II blok trwał po 180 ...