Dodaj publikację
Autor
Ewa Zasowska
Data publikacji
2008-05-14
Średnia ocena
3,22
Pobrań
972

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian wiadomości z epoki renesansu przygotowany został dla dwóch grup. Dotyczy zagadnień omawianych w I klasie liceum. Klasy, w których został przeprowadzony,  korzystają z podręcznika "Przeszłość to dziś".
 Pobierz (doc, 33,5 KB)

Komentarze

gola109, 2008-11-02, ocena:

Trochę nudny, zalatuje starym stylem.

bienia_madzia, 2010-06-13

a odpowiedzi???

Podgląd treści


Sprawdzian wiadomości z renesansu

Gr. I

1. Uzasadnij, że Pieśni Jana Kochanowskiego dotyczą różnorodnej tematyki. Podaj przynajmniej cztery przykłady.
2. Udowodnij, że Pieśń o spustoszeniu Podola jest przykładem liryki apelu.
3. Wyjaśnij hasło Do źródeł jako jeden ze sztandarów renesansu.
4. Wymień trzech renesansowych humanistów i krótko ich scharakteryzuj.
5. Podaj definicję następujących pojęć: makiawelizm, sonet, Deus artifex, utopia, cnota. Każde z tych pojęć połącz z wybranym tytułem utworu literackiego.
6. Wyjaśnij na czym polega topos świata - teatru. Omów, w jaki sposób występuje w jednym utworze renesansowym i jednym utworze współczesnym.
7. Refleksja obywatelska w renesansowych tekstach literackich. Omów zagadnienie, przywołując trzy wybrane utwory.
8. W 10 zdaniach przedstaw problematykę trenu IX.
9. Podaj rok wydania Pieśni Jana Kochanowskiego.
10. Na czym polegała renesansowa koncepcja świata i człowieka? Odpowiedz na to pytanie przywołując odpowiednie przykłady literackie.
11. Do podanych fragmentów utworów podaj autora, tytuł dzieła i gatunek literacki.
a) „Fraszki to wszystko, cokolwiek myślemy,
Fraszki to wszystko, cokolwiek czyniemy.”
b) „Bez oczu widzę, wołam języka nie mając,
Chcę sam zginąć, a przecie o ratunek proszę.”
c) „Lecz na szczęście wszelakie
serce ma być jednakie”
d) „Gdzieśkolwiek jest, jesliś jest, lituj mej żałości,”

Sprawdzian wiadomości z renesansu

Gr. II

1. Wyjaśnij hasło Człowiek jest miarą wszechrzeczy jako jeden ze sztandarów renesansu.
2. W 10 zdaniach przedstaw problematykę trenu X.
3. Dlaczego Pieśń o spustoszeniu Podola to liryka tyrtejska? Odpowiedz w 4 zdaniach.
4. Do podanych fragmentów utworów podaj autora, tytuł dzieła i gatunek literacki.
a) „miejcie to przed oczyma zawżdy swojemi,
żeście miejsce zasiedli boże na ziemi”
b) „umieściłem cię pośrodku świata”
c) „A ja swym cichym szeptem umiem sprawić snadnie,
Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie”
d) „Za twoim rozkazaniem w brzegach morze stoi,
A zamierzonych granic przeskoczyć się boi.

5. Podaj definicję następujących pojęć: tren, humanizm, topos świata-teatru, petrarkizm, klasycyzm renesansowy. Każde z tych pojęć połącz z wybranym tytułem utworu literackiego.
6. Uzasadnij, że Pieśni Jana Kochanowskiego dotyczą różnorodnej tematyki. Podaj przynajmniej cztery przykłady.
7. Dlaczego wiersz A. Herman Człowiek jest kontekstem do renesansowej koncepcji człowieka? Odpowiedz w trzech zdaniach.
8. Porównaj model władcy w dwóch omawianych utworach. (np. N. Machiavelli Książe i wybrana pieśń J. Kochanowskiego)
9. Podaj rok wydania Trenów Jana Kochanowskiego.
10. Co to jest kryzys światopoglądowy? Omów na przykładzie Jana Kochanowskiego.
11. W jakich utworach odnajdziesz topos Deus artifex? Podaj tytuły dwóch utworów i wyjaśnij, w jaki sposób w nich występuje.