Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Angelika Dąbek
Temat: „Leworęczność u dzieci- wada czy zaleta? Ćwiczenia usprawniające motorykę rąk dzieci leworęcznych.”
Pinczyn, dnia 08.02.2008r.
SPIS TREŚCI
Wstęp 3
Rozdział 1
Leworęczność u dzieci. 5
1. Przyczyny leworęczności. 5
2. Lateralizacja i jej postacie. 7
Rozdział 2
Funkcje percepcyjno-motoryczne i ich rola
w procesie nabywania umiejętności czytania i pisania. 10
2.1. Funkcje percepcyjne. 10
2.2. Poziom rozwoju motoryki. 12
Rozdział 3
Część praktyczna- zestaw ćwiczeń do pracy z dzieckiem leworęcznym usprawniających funkcje percepcyjno-motoryczne. 15
3.1. Rodzaje ćwiczeń rozwijających motorykę rąk oraz
funkcje percepcyjne 15
Bibliografia 35
WSTĘP
Współczesna wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii pozwala na ustalenie przyczyn różnego rodzaju zaburzeń rozwojowych, dysponuje szerokim wachlarzem metod diagnostycznych i programami pracy stymulująco - korekcyjnej. W oparciu o tę wiedzę uznajemy, że leworęczność to stan, nie wymagający leczenia, który nie oznacza sytuacji choroby, defektu lub dysfunkcji.
Czy jednak brak zaburzeń w przypadku rozwoju dzieci leworęcznych oznacza brak problemów? Na pewno nie. Pierwsze problemy pojawiają się w funkcjonowaniu dzieci leworęcznych na poziomie przedszkola i szkoły lub mówiąc ogólnie w „świecie ludzi praworęcznych”. U dzieci leworęcznych spotykamy oprócz silnej lewostronności współwystępujące zjawiska: słabą lateralizację, lateralizację skrzyżowaną, obniżoną sprawność ruchową , zaburzoną orientację przestrzenną. Jeżeli pojawią się różne następstwa tych niekorzystnych układów: dysleksja, dysgrafia, nerwowość to sytuacja dziecka leworęcznego okazuje się bardzo trudna i złożona.
W obecnym czasie przybywa dzieci leworęcznych w szkołach i przedszkolach. Wiąże się to z bardziej liberalnego stosunku społeczeństwa do leworęczności i przyznania dzieciom „prawa” do posługiwania się lewą ręką podczas pisania. Przestały obowiązywać tendencje nakazujące pisanie prawą ręką i „przestawiania” dzieci leworęcznych na prawą rękę.
Obecnie rodzice i nauczyciele są tolerancyjni w kwestii dominacji ręki, ale często pozostają bezradni wobec problemu leworęczności dzieci-nie wiedzą jak im pomóc.
Dzieci leworęczne pozbawione fachowej pomocy często nabierają nieprawidłowych nawyków, które utrudniając technikę pisania, są przyczyną dysgrafii, wywołują zmęczenie i niechęć do wszelkich zajęć graficznych, a w efekcie do nauki szkolnej.
Dziecku leworęcznemu potrzebna jest specjalna pomoc, szczególnie w pierwszym okresie nauki pisania. Ma ona ułatwić dziecku dostosowaniu się do kierunku pisania od strony lewej ku prawej przez odpowiednie ustawienie ręki, położenie zeszytu itp.
Problem leworęczności powinien być doceniany, ponieważ nieprawidłowe postępowanie z leworęcznym dzieckiem może być przyczyną niepowodzeń szkolnych, a następnie wtórnych w sferze motywacji i w sferze emocjonalnej.
Celem niniejszej pracy jest przybliżenie problematyki leworęczności oraz przedstawienie konkretnych zestawów ćwiczeń do pracy z dzieckiem leworęcznym.
[pic]
ROZDZIAŁ I
Leworęczność u dzieci.
1.1.Przyczyny leworęczności.
Istnieje ...