Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
[pic]
Autor programu: mgr Katarzyna Łącka,
nauczyciel plastyki w Szkole Podstawowej w Rzepedzi
Spis treści:
I. Wstęp.
II. Charakterystyka programu.
III. Cele programu.
IV. Procedura osiągania celów.
V. Treści kształcenia.
VI. Formy i metody pracy na zajęciach.
VII. Ewaluacja.
VIII. Bibliografia.
IX. Aneksy.
1.Plan pracy Koła artystycznego.
2.Ciekawe techniki plastyczne.
3. Ankieta dla uczniów.
Sztuka jest magicznym zwierciadłem,
w którym znajdujemy odbicie naszych marzeń,
niewidzialnych marzeń. Przyglądamy się
w lustrze chcąc zobaczyć własną twarz,
przyglądamy się sztuce chcąc zobaczyć duszę.
G. B. Shaw – „Aforyzmy”
I. Wstęp.
Dzieci lubią wypowiadać się plastycznie i muzycznie, czują niedosyt tych zajęć podczas tygodniowego planu, dlatego chętnie uczestniczą w zajęciach Koła artystycznego. Głównym moim założeniem jako opiekunki tego koła jest wzbudzenie u dzieci niepohamowanej chęci tworzenia .To co tworzą musi odzwierciedlać ich wnętrza. Muszą czuć potrzebę wyrażania własnych uczuć i umieć je przekazywać innym poprzez tworzenie. Zajęcia pozwalają dzieciom wzbogacić się wewnętrznie i wyciszyć. Mogą one skupić się nad tym co robią, nie martwiąc się, że za chwilę zadzwoni dzwonek. Podczas zajęć staramy się stworzyć atmosferę pogodną i życzliwą.
Praca w ramach koła pozwala na indywidualny kontakt z uczniem oraz swobodę w doborze tematów, technik, sposobu prowadzenia zajęć. Są to czynniki sprzyjające poszerzaniu wiedzy i umiejętności oraz kształtowaniu właściwych postaw wobec sztuki i otaczającej
rzeczywistości. Źródłem twórczości uczniów jest nie tylko wyobraźnia lecz coraz doskonalsze umiejętności i wiedza. Spośród zadań realizowanych przez koło jednym z istotniejszych jest poznawanie piękna sztuki ludowej naszego regionu z jej obrzędowością i zwyczajami. Poprzez udział w kole uczniowie uczą się spostrzegania rzeczywistości, a nie tylko jej oglądania. Ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do regionu, w którym żyją jego naturalnej urody i historii.
Pielęgnowanie tradycji i kultury własnego regionu budzi szacunek dla dzieł twórców i otaczającego świata.
II Charakterystyka programu.
Program Koła artystycznego opracowany został na podbudowie treści kształcenia zawartych w programie do plastyki Stanisława Stopczyka i Barbary Neubart (DKW-4014-152/99 i 55/05) z uwzględnieniem rozszerzenia materiału o elementy wiedzy i umiejętności z zakresu muzyki zawartych w programie do muzyki Alicji Twardowskiej i Ilony Pisarkiewicz (DKW-4014-155/99).
Program przeznaczony jest do realizowania na zajęcia poza lekcyjnych, odbywających się dwa razy w miesiącu po dwie godziny. Są to zajęcia nieodpłatne. U podstaw programu leży koncepcja wychowania przez sztukę, zgodnie z którą wytwory sztuki pełnią funkcję wychowawczą, wyrażającą się w niesionych przez nią wartościach. Przyjęcie założenia, że w dostrzeganiu i respektowaniu przysługujących człowiekowi wartości szukać należy źródeł jego harmonijnego ...