Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowanie: mgr Katarzyna Łącka Rzepedź, 14 luty 2006
Referat dla rodziców i nauczycieli na temat:
Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej w środowisku szkolnym. (Attention Deficyt Hyperactivity Disodrer-ADHD )
ADHD jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń wieku rozwojowego. W wieku szkolnym zespół ADHD występuje u 3-5% uczniów, ale tylko 20% z tej grupy trafia pod specjalistyczną opiekę. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej najczęściej występujące u dzieci w poszczególnych grupach wiekowych:
-do 3 r. ż. – nadmierna ruchliwość, ale w tym wieku trudna do oceny
-przedszkole – nadruchliwość, impulsywność, agresja wobec innych dzieci. Trudno powiedzieć, które z tych dzieci będą nadal nadruchliwe w szkole
-szkoła – zaburzenia koncentracji i uwagi, stopniowe ustępowanie objawów
-dorastający – wewnętrzny niepokój, nieuporządkowanie
Najnowsze badania wskazują, że zespół nadpobudliwości dziecięcej jest zaburzeniem przekazywanym z pokolenia na pokolenie, czyli uwarunkowanym genetycznie, co z kolei powoduje zmiany pracy niektórych struktur mózgu. Trudna sytuacja domowa, niekonsekwencja rodziców, brak stałych zasad i norm mogą pogłębiać objawy.
Trzy grupy objawów charakterystyczne dla nadpobudliwości:
-zaburzenia koncentracji uwagi,
-impulsywność,
-nadruchliwość.
Wymienione objawy utrzymują się przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym funkcjonowanie dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.
Charakterystyka objawów nadpobudliwości w sferze poznawczej zaburzenia (koncentracji uwagi):
-trudności ze skupieniem uwagi,
-pobieżność i pochopność w myśleniu,
-nie wiedzą o czym była mowa na lekcji,
-nie pamiętają wyjaśnień nauczyciela,
-są męczące,
-charakteryzuje ich chaos odpowiedzi, natłok myśli,
-nudzą się szybko, przerzucają uwagę z obiektu na obiekt,
-mają kłopoty z organizacją i planowaniem swojego działania,
-gubią rzeczy potrzebne do pracy,
-zapominają, co było zadane do domu,
-szybko rozpraszają się, są w „niewoli bodźców mimowolnych”,
-zapominają polecenia,
-czytają bez zrozumienia,
-unikają zadań wymagających wysiłku umysłowego.
Charakterystyka objawów nadpobudliwości w sferze emocjonalnej (impulsywność):
-wzmożona ekspresja uczuć (płaczliwość, drażliwość),
-reakcja nieadekwatna do bodźców,
-nie przewidywanie konsekwencji swojego działania (przez co dzieci częściej ulegają wypadkom),
-wyrywanie się do odpowiedzi bez przygotowanej, prawidłowej odpowiedzi,
-przerywanie innym wypowiedzi, bez czekania na swoją kolej,
-nieumyślne niszczenie rzeczy,
-wtrącanie się do zabawy,
-popadanie w konflikty z rówieśnikami-prowokacja, kłótnie, obrażanie.
Charakterystyka objawów nadpobudliwości w sferze ruchowej (nadruchliwość):
-bieganie, podskakiwanie, jest jak „nakręcone” w domu
-kiwanie się na krześle
-obgryzanie paznokci, skubanie ubrania itp.
-chodzenie po klasie,
-nieoczekiwane podrywanie się z miejsca,
-machanie nogami, przebieranie palcami rąk,
-zaczepianie innych, potrącanie,
-nadmierna gadatliwość.
Zaburzenia koncentracji uwagi, impulsywność, nadruchliwość - to charakterystyczne cechy zespołu ADHD. Utrudniają dziecku naukę (ADHD towarzyszy często dysleksja, dysgrafia i dyskalkulia) oraz nawiązanie kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.
Ogólne zasady postępowania dla rodziców dziecka z zespołem ADHD:
Podstawą pracy z ...