Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkolenie Rady Pedagogicznej na temat :
Opracowanie: mgr Katarzyna Łącka
Data szkolenia: 27 wrzesień 2005r.
Miejsce szkolenia: Zespół Szkół w Rzepedzi.
Temat szkolenia:
„Jak rozpoznać dziecko zdolne i wspierać jego rozwój „
Motto:
„W naszym systemie edukacji narodowej trzeba rozpocząć systematyczną pracę, aby na wszystkich szczeblach nauczania rozpoznać wybitne jednostki, otaczać je opieką, przesuwać w drabinie systemu szkolnego do szkół wyższych, a następnie kierować do takich miejsc pracy, gdzie zostaną racjonalnie wykorzystane.
Jan Szczepański: „Gospodarowanie zasobami zdolności”
Plan szkolenia:
Część I:
1. Definicja pojęcia „uczeń zdolny”
2. Co charakteryzuje ucznia zdolnego?
3. Jak rozpoznać ucznia zdolnego.
4. Wykrywanie uczniów zdolnych.
5. Kierunki kształcenia uczniów zdolnych.
6. Zakończenie.
7. Bibliografia.
Część II. Prezentacja multimedialna pt. „Przykłady dobrej praktyk.”- konferencja wojewódzka: Tyczyn 2005r.
Część I.
1. Definicja pojęcia „uczeń zdolny.”
Za uczniów zdolnych uważa się najczęściej tych, którzy maja inteligencję bardzo wysoka Iloraz ich inteligencji wynosi 130, 140 i więcej. Niekiedy jednak przyjmuje się nieco niższą granicę i za osoby zdolne uważa się te, które mają Il = 120 i więcej. Takiego zdania jest L.M. Terman.
W definicjach pojęcia "uczeń zdolny" uwzględnia się jednak nie tylko poziom zdolności ogólnych oraz zdolności specjalnych, ale także w wielu definicjach podkreśla się, że ucznia takiego charakteryzują wysokie osiągnięcia w nauce. Na przykład E. Gondzik uczniami wybitnie zdolnymi nazywa tych, którzy "poza wysoką inteligencją ogólną wyróżniają się w karierze szkolnej możliwością osiągnięć twórczych w jakiejkolwiek dziedzinie społecznie użytecznej (udział w konkursach i olimpiadach); wyróżniają się ponadto twórczą wyobraźnią, wybitnymi zdolnościami specjalnymi, łatwością uczenia się, szerokimi zainteresowaniami oraz dużą dozą samokrytycyzmu i pracowitością".
Uczniów zdolnych w klasie określamy często na podstawie dobrego opanowywania i rozumienia danego przedmiotu. Pod wpływem tradycji uważamy też często, że do tego potrzebne są specjalne wrodzone zdolności. W. Szewczuk stwierdza, że zadatki wrodzone, z którymi dziecko przychodzi na świat nie maja charakteru kierunkowo-treściowego. I wobec tego nie są tą ostateczną instancją decydującą , determinującą rozwój dziecka, rozwój człowieka".
Uczniów uzdolnionych wyróżnia występowanie "zespołów zdolności, a więc zespołów dyspozycji osobowości wyróżniających możliwości w zakresie uczenia się, osiągania wysokiego poziomu w różnych dziedzinach działalności, wysoce efektywnego wykonywania zadań oraz wnoszenia do rozwiązywania problemów i realizowanych zadań elementów własnej twórczości".
Reasumując dotychczasowe rozważania można przyjąć, że uczeń zdolny to taki, który w podobnych warunkach przewyższa innych uczniów w wykonywaniu tych samych działań; osiągnięcia ucznia zdolnego w nauce i w innych wybranych dziedzinach są, najczęściej wysokie, oryginalne i twórcze; legitymuje się bowiem prawie zawsze wysokim lub bardzo wysokim poziomem zdolności ...