Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1 | S t r o n a
Na czym polega „Proces Nauczania – Uczenia się”
– przygotowujacy uczniów do egzaminu???
Opracował: Jarosław Bigos – luty 2008
Rozważania nasze zacznijmy od usystematyzowania pewnych powszechnie wiadomych rzeczy.
Każdą szkołę publiczna obowiązuje jak wiadomo „sztywna” podstawa programowa, która jest
ustalana odgórnie przez Ministerstwo Edukacji i zawiera m.in. cele edukacyjne, zadania szkoły,
treści, osiągnięcia uczniów. Podstawa programowa zawiera rzeczy zarówno mierzalne jak i
niemierzalne. Szkoła ma natomiast autonomie jeśli chodzi o wybór szkolnych programów nauczania,
szkolny system oceniania czy szkolny program wychowawczy. Odpowiednie dostosowanie
powyzszego do predyspozycji uczniów a nastepnie prawidłowe wcielanie tegoż w życie, świadczy o
poziomie profesjonalizmu nauczyciela. Ów profesjonalizm ma natomiast bezpośrednie przełożenie
na dobre przygotowanie ucznia do egzaminu gimnazjalnego. Standardy egzaminacyjne dobrane sa
bowiem tak, aby sprawdzić co z podstawy programowej, przy jak najlepszej organizacji pracy
nauczyciela, uczeń potrafi po skończeniu szkoły.
Poprawa efektywności kształcenia zależy (jeszcze raz to podkreślmy) od profesjonalizmu nauczyciela.
A od czego zależy tenże profesjalizm??? Na to pytanie odpowie ta publikacja.
Przywołajmy w pierwszej kolejności psychologiczne definicje nauczania i uczenia się.
Nauczanie to system działań zmierzających do wywołania uczenia się.
Główna rola nauczyciela jest więc to, aby róznymi środkami i metodami wywołać uczenie się.
Uczenie się to proces, za którego pośrednictwem następuje modyfikacja czy zmiana zachowania
dzięki doświadczeniu lub ćwiczeniu.
Zmianie, o której mowa w powyzszej definicji przewodzi oczywiście nauczyciel.
2 | S t r o n a
Aby w/w procesy przebiegały w sposób efektywny należy postępować według pewnego modelu:
Każdy nauczyciel musi zawsze na początku swojej pracy z uczniem określić jasno cele nauczania. Cele
nauczania to sformułowania dotyczące zmian, jakie nauczyciel chce wywołać w zachowaniu uczniów.
Niezbędna jest w tym celu podstawowa wiedza na temat umiejetności ucznia na starcie. Do zbadania
tych umiejetności stosuje się testy diagnostyczne. Nauczyciel układajacy taki test powinien zadać
sobie pytanie: co ja chcę zmierzyć??? (a nie czego uczeń nauczył się w szkole podstawowej).
Najlepsze do takich pomiarów są testy 1-przedmiotowe.
Po przeprowadzeniu diagnozy na wejście i jej dokładnej analizie nauczyciel decyduje czego nauczać?
Czyni to poprzez:
• Dobranie odpowiedniego programu nauczania (wg kryteriów: czy nauczyciel będzie umiał
dobrze go zrealizować oraz czy program pozwala rozdzielać i indywidualizować pracę dla
uczniów zdolnych i słabszych)
• Opracowanie planu dydaktycznego (wynikowego), w którym:
1.
precyzyjnie określa cele operacyjne (czyli jasno wyrażone, zamierzone osiągnięcia
uczniów) – formułując cel nauczyciel musi mieć jasność tego, co ma robić uczeń oraz
kiedy jego działanie uznamy za osiągniecie celu. (Przykład celu operacyjnego: uczeń ...