Dodaj publikację
Autor
Jarosław Bigos
Data publikacji
2008-05-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
94

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Poprawa efektywności kształcenia zależy od profesjonalizmu nauczyciela. A od czego zależy tenże profesjalizm??? Na to pytanie odpowie ta publikacja.
 Pobierz (pdf, 179,1 KB)

Podgląd treści

1 | S t r o n a

Na czym polega „Proces Nauczania – Uczenia się”

– przygotowujacy uczniów do egzaminu???

Opracował: Jarosław Bigos – luty 2008

Rozważania nasze zacznijmy od usystematyzowania pewnych powszechnie wiadomych rzeczy.

Każdą szkołę publiczna obowiązuje jak wiadomo „sztywna” podstawa programowa, która jest
ustalana odgórnie przez Ministerstwo Edukacji i zawiera m.in. cele edukacyjne, zadania szkoły,
treści, osiągnięcia uczniów. Podstawa programowa zawiera rzeczy zarówno mierzalne jak i
niemierzalne. Szkoła ma natomiast autonomie jeśli chodzi o wybór szkolnych programów nauczania,
szkolny system oceniania czy szkolny program wychowawczy. Odpowiednie dostosowanie
powyzszego do predyspozycji uczniów a nastepnie prawidłowe wcielanie tegoż w życie, świadczy o
poziomie profesjonalizmu nauczyciela. Ów profesjonalizm ma natomiast bezpośrednie przełożenie
na dobre przygotowanie ucznia do egzaminu gimnazjalnego. Standardy egzaminacyjne dobrane sa
bowiem tak, aby sprawdzić co z podstawy programowej, przy jak najlepszej organizacji pracy
nauczyciela, uczeń potrafi po skończeniu szkoły.

Poprawa efektywności kształcenia zależy (jeszcze raz to podkreślmy) od profesjonalizmu nauczyciela.
A od czego zależy tenże profesjalizm??? Na to pytanie odpowie ta publikacja.

Przywołajmy w pierwszej kolejności psychologiczne definicje nauczania i uczenia się.

Nauczanie to system działań zmierzających do wywołania uczenia się.

Główna rola nauczyciela jest więc to, aby róznymi środkami i metodami wywołać uczenie się.

Uczenie się to proces, za którego pośrednictwem następuje modyfikacja czy zmiana zachowania

dzięki doświadczeniu lub ćwiczeniu.

Zmianie, o której mowa w powyzszej definicji przewodzi oczywiście nauczyciel.

2 | S t r o n a

Aby w/w procesy przebiegały w sposób efektywny należy postępować według pewnego modelu:

Każdy nauczyciel musi zawsze na początku swojej pracy z uczniem określić jasno cele nauczania. Cele
nauczania to sformułowania dotyczące zmian, jakie nauczyciel chce wywołać w zachowaniu uczniów.

Niezbędna jest w tym celu podstawowa wiedza na temat umiejetności ucznia na starcie. Do zbadania
tych umiejetności stosuje się testy diagnostyczne. Nauczyciel układajacy taki test powinien zadać
sobie pytanie: co ja chcę zmierzyć??? (a nie czego uczeń nauczył się w szkole podstawowej).
Najlepsze do takich pomiarów są testy 1-przedmiotowe.

Po przeprowadzeniu diagnozy na wejście i jej dokładnej analizie nauczyciel decyduje czego nauczać?
Czyni to poprzez:

• Dobranie odpowiedniego programu nauczania (wg kryteriów: czy nauczyciel będzie umiał
dobrze go zrealizować oraz czy program pozwala rozdzielać i indywidualizować pracę dla
uczniów zdolnych i słabszych)

• Opracowanie planu dydaktycznego (wynikowego), w którym:

1.

precyzyjnie określa cele operacyjne (czyli jasno wyrażone, zamierzone osiągnięcia
uczniów) – formułując cel nauczyciel musi mieć jasność tego, co ma robić uczeń oraz
kiedy jego działanie uznamy za osiągniecie celu. (Przykład celu operacyjnego: uczeń ...