Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza przypadku rozpoznania
i rozwiązania problemu edukacyjnego ucznia szkoły
zawodowej, niedostosowanego społecznie
Identyfikacja problemu
Problem: Postępujący proces demoralizacji.
Objawy: Kontakty ze środowiskiem przestępczym, nadużywanie alkoholu,
zachowania przemocowe, absencja szkolna.
Krzysztof szkołę podstawową ukończył bez powtarzania. Uczył się w
gimnazjum, przebywał w Pogotowiu Opiekuńczym i w Młodzieżowym Ośrodku
Wychowawczym. Ukończył klasę III, i mimo, że nie powtarzał klas, sprawiał rosnące
trudności wychowawcze.
Przebywał w towarzystwie grup nieformalnych o cechach przestępczych, palił
papierosy, pił alkohol (wielokrotnie przebywał w izbie wytrzeźwień). Zachowania
agresywne występowały u niego często i miały przeważnie postać pobić (m.in. wybicie
zębów innemu uczniowi). Krzysztof nie wykazywał gotowości do zmiany swoich
zachowań odrzucając kolejne oferty wychowawcze. Przejawy jego zachowań były
bardzo niebezpieczne dla społeczności szkolnej.
W opiniach wskazywano, że podejmowano wobec niego różnorakie działania
korekcyjne, ale nie przynosiły one skutków. Uczeń ciągle naruszał zasady panujące w
placówkach, w których przebywał. Nie pozwalał na wytworzenie
relacji
wychowawczych, nie przejawiał refleksji na temat swojego funkcjonowania w
relacjach społecznych.
W 2006 r. w związku z popełnieniem kolejnego przestępstwa został
umieszczony w SdN.
Ciekawe jest to, że Krzysztof w nauce uzyskiwał wyniki na poziomie oceny
dopuszczającej chociaż badania przeprowadzone w Pogotowiu Opiekuńczym
stwierdzają, że w bardziej sprzyjających okolicznościach oraz przy odpowiednim
poziomie motywacji zadaniowej i właściwej koncentracji ze strony nieletniego, jego
możliwości intelektualne mogłyby ukształtować się na poziomie nawet bardzo
wysokim.
Geneza i dynamika zjawiska
Analiza dostępnych materiałów pozwala wskazać na poważne zaburzenia w
funkcjonowaniu systemu rodzinnego Krzysztofa. Nieletni przejawiał zachowania
niedostosowane, ale nie były one należycie analizowane wychowawczo przez
rodziców. Stosowali oni oddziaływania doraźne, przypadkowe, zawsze gwałtowne, a
często także w postaci kar fizycznych. Nie mogło to być skuteczne, wręcz przynosiło
efekty odwrotne do zamierzonych – nieletni wszedł w krąg młodzieżowych grup
podkulturowych.
Środowisko domowe socjalizowało więc nieletniego negatywnie, bez dawania
mu wzorców zachowań prospołecznych. Stosowane kary fizyczne wskazują na
gotowość rodziców do zachowań opartych na przemowy, co zawsze wywiera
negatywny wpływ na dzieci.
Poziom życia rodzinnego Krzysztofa też nie przedstawiał się dobrze
( bezrobocie, niskie wykształcenie, niski ogólny poziom społeczno-kulturowy )
1
Rodzice nigdy nie wykazali chęci do kontaktowania się ze specjalistami by szukać dla
syna pomocy. Nie znajdując „swego miejsca” w rodzinie i nie mogąc liczyć na oparcie i
poczucie bezpieczeństwa Krzysztof zaczął coraz częściej przebywać w grupie
zdemoralizowanych rówieśników co przyniosło skutek w postaci konfliktu z prawem.
Znaczenie problemu
Brak należytej opieki ze strony rodziców, znaczne obniżenie poczucia własnej
wartości i potrzeba poszukiwania swego miejsca, w którym mógłby czuć się ...