Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Piast
Data publikacji
2008-05-20
Średnia ocena
5,00
Pobrań
154

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan zawiera wykaz treści i umiejętności, jakie uczeń powinien opanować na poszczególne oceny. Jest on dość pomocny w ocenianiu ucznia, pozwala zobiektywizować wystawianą ocenę. Materiał pomocny szczególnie dla tych nauczycieli, którzy pracują na programie KOSS.
 Pobierz (doc, 244,5 KB)

Podgląd treści


PLAN WYNIKOWY
Z
WIEDZY
O SPOŁECZEŃSTWIE
W
GIMNAZJUM

|KLASA I |
|Uczeń na ocenę |
|Temat lekcji |Dopuszczającą |Dostateczną |Dobrą |Bardzo dobrą | |
|Człowiek- istota społeczna. |wie, kiedy grupę ludzi możemy nazwać |wymienia rodzaje więzi społecznych, |rozumie, czym się różni zbiorowość od |wyjaśnia, dlaczego człowiek jest |wskazuje przykłady współczesnych |
| |grupą społeczną, |wie, co łączy ludzi we wspólnocie, |wspólnoty, |istotą społeczną, indywidualną, |problemów społeczeństwa |
| |rozumie znaczenie społeczności w |podaje przykłady grup społecznych, |rozumie i definiuje pojęcia: |wytworem określonej kultury, |polskiego. |
| |życiu każdego człowieka, |wspólnot i zbiorowości, |społeczeństwo, zbiorowość, wspólnota, |wyjaśnić na przykładach, jaką rolę | |
| |wymienia grupy społeczne, do których |określa swoje miejsce w grupie |grupa społeczna, więź społeczna, podaje |odgrywają w ludzkim życiu więzi | |
| |należy. | |przykład grupy: małej, dużej, formalnej, |społeczne. | |
| | | |nieformalnej, pierwotnej, wtórnej. | | |
|Obywatel- kto to taki? |rozumie, że dziecko to tez obywatel, |charakteryzuje sylwetkę dobrego |wyjaśnia, na czym polega różnica między |podaje przykłady państwa, w których |ocenia postępowanie wybranej |
| |podaje kilka cech dobrego obywatela. |obywatela, |obowiązkami a cnotami obywatelskimi, |obowiązuje „zasada ziemi” oraz te, w |osoby publicznej z punktu |
| | |wymienia i opisuje najważniejsze |rozumie różnicę między „zasadą krwi” i |których obowiązuje „zasada krwi”, |widzenia dobra wspólnego. |
| | |umiejętności i cnoty obywatelskie, |„zasadą ziemi” w nabywaniu obywatelstwa, |podaje przykład dobrego obywatela i | |
| | |wie, w jaki sposób w Polsce nabywa się|wie, czym się zajmują socjologowie i |uzasadnia swój wybór. | |
| | |obywatelstwo, |politolodzy. | | |
| | |rozumie pojęcia: obywatel, | | | |
| | |obywatelstwo. | | | |
|Czym jest samorząd lokalny? |wyjaśnia pojęcie: samorząd lokalny, |zna podział na samorząd lokalny i |wyjaśnia zasadę decentralizacji i |ocenia zasadę pomocniczości i |wie, czym aktualnie zajmuje się |
| |podaje przykład władzy lokalnej i |samorządy specjalne (zawodowe, |pomocniczości, |decentralizacji, |samorząd w jego rodzinnym |
| |centralnej, |gospodarcze itd.), |podaje przykłady zadan władzy lokalnej i |zna nazwisko burmistrza miasta, |mieście. |
| | |charakteryzuje strukturę samorządu |centralnej. |starosty powiatu, marszałka | |
| | |lokalnego. | |województwa, wojewody. | |
|Gmina, powiat, województwo. |potrafi na mapie zlokalizować swoją |wyjaśnia pojęcia: starosta, burmistrz,|określa, jakie organy w gminie, powiecie i|podaje uprawnienia władzy centralnej, |rozumie, dlaczego przeprowadzono |
| |gminę, powiat, województwo, |wójt, marszałek województwa, sejmik |województwie sprawują władzę ustawodawczą,|wojewódzkiej, powiatowej i gminnej. |reformę samorządową. |
| | |wojewódzki, |a jakie wykonawczą. | | |
| | |wymienia najważniejsze organy władzy | | | |
| | |na poszczególnych szczeblach samorządu| | | |
| | |lokalnego. | | | |
|Kto rządzi w moim mieście? |wymienia organy władzy w gminie, |wie, na czym polegają wybory |charakteryzuje sposób wybierania rady |wie, jak pracują radni, |omawia aktualne problemy jego |
| |wie, kto stoi na czele zarządu |powszechne, tajne, równe i |miasta i burmistrza, |orientuje się w aktualnych problemach |regionu. |
| |miasta, w którym mieszka |bezpośrednie, |określa kompetencje rady miasta (gminy) |gminy, miasta ...