Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Notatka jako sposób wspomagania uczenia się
Notatka, czyli krótki tekst, uwaga, spostrzeżenie zapisane w celu zapamiętania, a także sposób utrwalenia najważniejszych informacji oraz wyników samodzielnego myślenia.
Tekst notatki powinien być czytelny, jasny i zwięzły. Notując posługujemy się: zdaniami krótkimi, niezbędnymi wyrazami, równoważnikami zdań, symbolami, schematami i skrótami, a nawet rysunkami. Istotne znaczenie ma przejrzysta forma i struktura notatki.
Umiejętność notowania jest szczególnie przydatna w trakcie:
● słuchania (wykładu, lekcji, wywiadów, referatu, wypowiedzi),
● czytania i studiowania (książek, artykułów, czasopism)
● pracy twórczej (pisania prac, referatu, eseju, przygotowania prezentacji)
● uczenia się
● utrwalania wiedzy i jej powtarzania
● prezentowania wiedzy.
W praktyce stosuje się dwa rodzaje notowania – linearne i nielinearne.
1. Notowanie linearne
Notowanie linearne to sporządzanie notatek w formie tekstu – linijka za linijką, są to notatki tradycyjne, najczęściej stosowane przez uczących się. Notatki mogą przyjmować różne formy wypowiedzi pisemnej w zależności od tego, jakiemu celowi uczenia się służą: orientacji, analizie, badaniu czy studiowaniu tekstu.
Formy notowania linearnego:
✗ Adnotacja – krótka charakterystyka artykułu lub książki, przedstawiająca najważniejsze zagadnienia w nich zawarte.
✗ Streszczenie – ujmuje w zwięzłej formie treść książki czy artykułu, powinna oddawać sens myśli autora własnymi słowami.
✗ Konspekt – szkic książki lub artykułu, zawierający główne tezy, ich rozwinięcie, konkretne przykłady i często krytyczne uwagi.
✗ Plan – odzwierciedla zawartość książki, tekstu przez podanie węzłowych, strukturalnych punktów jego treści.
✗ Tezy – wynotowane twierdzenia znajdujące uzasadnienie w treści książki bądź artykułu, rejestruje też wnioski publikacji.
✗ Cytat – dosłowne zanotowanie twierdzeń autora, z zaznaczeniem źródła, z którego jest zaczerpnięty.
✗ Notatka w dwóch kolumnach – na podzielonej na dwie części stronie – po prawej zapisujemy istotne informacje w formie listy, do których następnie formułujemy pytania, zapisując je po lewej stronie.
2. Notowanie nielinearne
Mapa myśli
Mózg nasz działa wielokierunkowo, gromadzi informacje w podobnych do drzewek dendrytach, korzystając z wzorców i skojarzeń. Tę właściwość mózgu wykorzystał Tony Buzan, światowy autorytet w dziedzinie wiedzy o mózgu, tworząc koncepcję notowania nielinearnego, nazywaną mapą myśli (z j. ang. mind mapping).
Tony Buzan swoją koncepcję mapy myśli oparł na założeniu, że jeśli mózg ma przetworzyć napływające do niego informacje z większą skutecznością, muszą być one przedstawione w sposób jak najbardziej zbliżony do jego działania. Skoro wiemy, że mózg pracuje z koncepcjami – kluczami, w sposób integrujący i międzypołączeniowy, to notatki powinniśmy tworzyć w podobnej formie, odwzorowując ten schemat. Tworzenie mapy myśli rozpoczynamy więc od wyszukania w tekście słów – kluczy, które mocno oddziaływają na naszą zdolność tworzenia skojarzeń. Mapy myśli konstruuje się według następującego schematu:
● Główny temat należy umieścić na środku kartki, wyróżniając go graficznie ...