Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
bozka245, 2009-02-27
bardzo mi się podoba!!!
Wizualizacja na lekcjach wychowania fizycznego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Zapoznanie uczniów z pojęciem wizualizacji. Przedstawienie przykładów wizualizacji
w codziennym życiu.
b) Umiejętności
Uczeń rozwija umiejętność "widzenia bez patrzenia", czyli wizualizowania. Zajęcia pomagają również rozwijać wyobraźnię.
2. Metoda i forma pracy
W pierwszej części zajęć należy wykorzystać metodę podającą, aby przybliżyć uczniom pojęcie wizualizacji. Podczas wykonywania niektórych ćwiczeń wprowadza się metodę obserwacyjną (ilustracje). Uczniowie powinni pracować samodzielnie, ale pod ciągłą opieką nauczyciela.
3. Środki dydaktyczne
Ilustracje przedstawiające technikę ćwiczeń, które poznają uczniowie.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Zbiórka i powitanie.
Podanie tematu lekcji.
Zapoznanie uczniów z pojęciem wizualizacji.
Wizualizacją możemy inaczej nazwać umiejętność wyobrażania sobie przedmiotów, obrazów, sytuacji, które wydarzyły się w naszym życiu bądź też w całości są wytworem naszej wyobraźni. Każdy człowiek posiada wyobraźnię i niejednokrotnie świadomie lub mimowolnie wymyśla różne sytuacje, które mogą mieć miejsce lub też przypomina sobie obrazy sytuacji, które przeżył w przeszłości. Wizualizacja pomaga rozwijać i zdobywać umiejętności.
b. Faza realizacyjna
1. Wykonanie ćwiczeń wykorzystujących umiejętność „widzenia bez patrzenia":
Ćwiczenie nr 1 - Wyobraź sobie pojedynczy przedmiot lub figurę : jabłko, kwiat, piłkę lub cokolwiek innego. Przyjrzyj się dokładnie, zobacz szczegóły: kolor, kształt, powierzchnię itp. Jeśli już potrafisz wyobrazić sobie dokładnie jabłko wraz ze wszystkimi jego szczegółami, poćwicz w ten sam sposób jeszcze kilka razy
z innymi przedmiotami.
Ćwiczenie nr 2 - Wyobraź sobie ulubioną rzecz.:
• obejrzyj ją ze wszystkich stron,
• odwróć do „góry nogami",
• zmień jej kolor,
• zwiększ dwukrotnie,
• podrzuć do góry,
• zmień materiał, z którego jest wykonana, tak by można na niej zagrać jak na bębnie,
• poczuj że pachnie poziomkami,
• przywróć jej poprzedni wygląd.
Następnie wyobraź sobie, że ta rzecz:
• zmniejsza się,
• wydłuża się,
• powiększa się, puchnąc jak balon,
• staje się rzeczą bardzo zniszczoną, odrapaną, podartą,
• jej powierzchnia pokrywa się kolcami,
• staje się przezroczysta, wszystko przez nią widać,
• jest tak gorąca, że widać uchodzącą z niej parę,
• znika,
• przywracamy ją w swojej wyobraźni.
Ćwiczenie nr 3 - Wyobraź sobie określone sytuacje, np. jak rodzice cieszą się
z twojego dobrego świadectwa. Po powrocie ze szkoły wchodzisz do kuchni. Wszyscy siedzą wokół stołu. Trzymasz świadectwo w ręku i pokazujesz je rodzicom. Rodzice je oglądają, śmieją się i cieszą, obejmują cię i serdecznie gratulują. Jesteś szczęśliwy, śmiejesz się.
Ćwiczenie nr 4 - Wybieram rysunki lub plansze, na których pokazana jest technika wykonania np. wymyku i odmyku na drążku (nauczyciel wybiera ćwiczenie, które aktualnie jest tematem lekcji). Uczniowie przyglądają mu się bardzo dokładnie, wszystkim szczegółom i drobiazgom. Następnie zamykają i ...