Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ulae, 2010-12-29
Bardzo ciekawa i mądra praca.
Nie taki trudny, czyli uczeń trudny na lekcji języka angielskiego (zasady i metody pracy z takim uczniem).
DIFFICULT STUDENT - UCZEŃ TRUDNY
Według Słownika języka polskiego PWN uczeń, dziecko trudne to takie, które sprawia szczególne trudności w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Dla nauczyciela uczeń trudny to uczeń przeżywający niepowodzenia szkolne. Zastanówmy się nad przyczyną niepowodzeń szkolnych w ogóle, jak również w nauce języków obcych.
Jest wiele przyczyn niepowodzeń szkolnych. Pierwszą grupę stanowią uczniowie charakteryzujący się niską sprawnością procesów myślowych (analiza, synteza, uogólnianie), wywołuje to u nich trudności w opanowaniu materiału gramatycznego. Uczniowie z takim problemem nie podejmują często żadnego wysiłku, aby zmienić istniejący stan rzeczy, nie wiążą oni z nauką swej przyszłości.
Druga grupa to uczniowie, którzy chcą osiągnąć sukces, ale ich metody nieustannie wywołują konflikty z rówieśnikami i nauczycielami; uczniowie ci korzystają z podpowiedzi, odpisują zadania oraz organizują sobie pomoc na sprawdzianach czy pracach klasowych. Unikają natomiast zadań, które wymagają od nich indywidualnej pracy.
Kolejna grupa to uczniowie, którzy w codziennej pracy szkolnej sprawiają najwięcej trudności. Uczniowie ci systematycznie łamią obowiązujące na terenie placówki regulaminy, mają złą opinię zarówno w szkole jak i poza nią. Silnie dążą do uczestnictwa w grupach nieformalnych, otwarcie prezentują negatywne nastawienie do szkoły i nauczycieli.
Odpowiedzialność za ucznia ciąży na nauczycielu, który powinien skutecznie wpływać na jego rozwój i zmniejszać jego trudności w szkole. Program pomocy trudnym uczniom należy rozpocząć od rozpoznania sytuacji w klasie, ponieważ wśród uczniów wykazujących braki w materiale programowym są zarówno ci, którzy sami mogą się z nich wydobyć, jak i ci, dla których pomoc nauczyciela jest niezbędna.
Nauczyciel powinien podjąć też kroki, które sprawią, iż uczeń zacznie doceniać siebie. Należy, więc:
➢ zdiagnozować potrzeby, zainteresowania i cele poszczególnych jednostek
➢ pomóc uczniom określić ich własne cele oraz dopasować je do celów uczenia się
➢ dopasować ogólne cele nauczania do indywidualnych uczniowskich zainteresowań i celów
➢ uporządkować cele nauczania i czynności, tak aby ułatwić indywidualny sukces ucznia
➢ używać wzorców osobowych dla zilustrowania wartości poszczególnych osiągnięć
Należy jednak pamiętać, że w pracy z uczniem trudnym bardzo ważne są relacje pomiędzy nauczycielami a uczniami, w których każda strona uznaje kompetencje drugiej.
U ucznia trudnego, słabego na lekcji języka angielskiego można rozpoznać po:
➢ niepewnych „wystraszonych i ociągających się” odpowiedziach na pytania nauczyciela
➢ doborze zupełnie nieodpowiednich zwrotów lub wręcz używanie języka ojczystego przy ćwiczeniach komunikacyjnych
➢ przestawianiu literek w wyrazach oraz pozostawianiu luk wyrazowych
w pracach pisemnych
➢ problemach z głośnym powtarzaniem zwrotów obcojęzycznych
➢ jąkaniu się w głośnym czytaniu
➢ brak elastyczności przy stosowaniu ...