Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY
W JASIONÓWCE
PROJEKT DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH
„WIRTUALNA WĘDRÓWKA
PO PODLASIU”
ZREALIZOWANY PODCZAS ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
WE WSPÓŁPRACY
Z BIBLIOTEKĄ SZKOLNĄ
ORAZ WYCHOWAWCAMI KLAS III
[pic]
fot. Wiktor Wołkow
AUTOR:
EWA IRMINA CIECIORKO
JASIONÓWKA 2007
„Pragnę Was jeszcze zachęcić, abyście nadal strzegli swojej tożsamości, pielęgnując więzi rodzinne, pogłębiając znajomość swojego języka i starając się przekazywać swą bogatą tradycję młodemu pokoleniu.”
JAN PAWEŁ II
SOPOT, 5 CZERWCA 1999r.
1.WSTĘP
Współczesny świat na nowo odkrywa wartości społeczności lokalnych i ich bogactwo kulturowe. Regionalna specyfika ze swoim bogactwem kulturowym ma ogromną szansę, aby stać się motorem społecznego rozwoju. Aby mogło to się ziścić potrzebne jest przygotowanie społeczeństwa, a zwłaszcza młodego pokolenia.
Młody człowiek, winien w procesie edukacji szkolnej (i nie tylko) ukierunkowanej na odkrywanie tradycji i historii regionu uczyć się tolerancji, otwartości, akceptacji innych kultur. W ten sposób szkoła powinna dać naturalna szanse dorośnięcia człowieka, od „małej, regionalnej społeczności” do „dużej ojczyzny”.
Szkoła, zwłaszcza wiejska, ma tutaj szczególna role do odegrania. Powinna pomóc młodemu człowiekowi odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: „Kim jestem ?”i „Jak żyć?” Jest to niezwykle ważny krąg oddziaływań wycho-wawczych, który można świetnie realizować za pośrednictwem edukacji regionalnej, prowadzonej również podczas zajęć świetlicowych.
Projekt mój, ma na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów swoim regionem- Podlasiem, jak również rozbudzić w nich kreatywność, ideę samokształcenia oraz aktywnego poszukiwania i wykorzystania informacji za pomocą najnowocześniejszego i największego źródła informacji, jakim jest Internet, już na najniższym poziomie nauczania.
Edukacja regionalna- dziedzictwo kulturowe w regionie , wprowadzona jest jako ścieżka edukacyjna od drugiego etapu nauczania. Jednak jej elementy realizowane są już od lat najwcześniejszych, edukacji przedszkolnej i nauczania zintegrowanego poprzez :
o rozwijanie wartości rodzinnych
o rozwijanie wartości kulturowych wspólnoty lokalnej
o zapoznanie z tradycyjnym rzemiosłem i sztuką ludową
o rozbudzanie postaw patriotycznych- symbolika narodowa
o zapoznanie z twórczością regionalną- podania i legendy.
Stąd też, uczeń klasy trzeciej szkoły podstawowej wyposażony jest już w podstawową wiedzę dotycząca jego korzeni regionalnych i państwowych.
Celem mojego programu stało się między innymi pogłębienie tej wiedzy.
Ideałem byłoby, aby zajęcia z edukacji regionalnej prowadzone były poza murami szkoły, w formie wycieczek krajoznawczych, zwiedzania zbiorów izb i muzeów regionalnych, wycieczek pieszych po najbliższej okolicy itp. Wiąże się to niestety, ze znacznymi nakładami finansowymi i czasowymi, co znacznie utrudnia realizacje owej ścieżki w ten sposób, staje się uciążliwe organizacyjnie dla szkoły i finansowo dla rodziców uczniów uczestniczących w tego typu zajęciach. Dlatego też postanowiłam zajęcia takie realizować za pomocą technologii komputerowej ...