Dodaj publikację
Autor
Ewa Irmina Cieciorko
Data publikacji
2008-05-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
130

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt edukacyjny skierowany do uczniów klas III, ale może być z powodzeniem realizowany również w klasach starszych. Celem jego jest rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów swoim regionem - Podlasiem, jak również rozbudzenie w nim kreatywności, idei samokształcenia oraz aktywnego poszukiwania i wykorzystania informacji za pomocą najnowocześniejszego i największego źródła informacji, jakim jest Internet, już na najniższym poziomie nauczania.
 Pobierz (doc, 179,5 KB)

Podgląd treści


ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY
W JASIONÓWCE

PROJEKT DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH

„WIRTUALNA WĘDRÓWKA

PO PODLASIU”

ZREALIZOWANY PODCZAS ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
WE WSPÓŁPRACY

Z BIBLIOTEKĄ SZKOLNĄ

ORAZ WYCHOWAWCAMI KLAS III

[pic]

fot. Wiktor Wołkow

AUTOR:
EWA IRMINA CIECIORKO

JASIONÓWKA 2007

„Pragnę Was jeszcze zachęcić, abyście nadal strzegli swojej tożsamości, pielęgnując więzi rodzinne, pogłębiając znajomość swojego języka i starając się przekazywać swą bogatą tradycję młodemu pokoleniu.”

JAN PAWEŁ II

SOPOT, 5 CZERWCA 1999r.

1.WSTĘP

Współczesny świat na nowo odkrywa wartości społeczności lokalnych i ich bogactwo kulturowe. Regionalna specyfika ze swoim bogactwem kulturowym ma ogromną szansę, aby stać się motorem społecznego rozwoju. Aby mogło to się ziścić potrzebne jest przygotowanie społeczeństwa, a zwłaszcza młodego pokolenia.

Młody człowiek, winien w procesie edukacji szkolnej (i nie tylko) ukierunkowanej na odkrywanie tradycji i historii regionu uczyć się tolerancji, otwartości, akceptacji innych kultur. W ten sposób szkoła powinna dać naturalna szanse dorośnięcia człowieka, od „małej, regionalnej społeczności” do „dużej ojczyzny”.

Szkoła, zwłaszcza wiejska, ma tutaj szczególna role do odegrania. Powinna pomóc młodemu człowiekowi odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: „Kim jestem ?”i „Jak żyć?” Jest to niezwykle ważny krąg oddziaływań wycho-wawczych, który można świetnie realizować za pośrednictwem edukacji regionalnej, prowadzonej również podczas zajęć świetlicowych.

Projekt mój, ma na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów swoim regionem- Podlasiem, jak również rozbudzić w nich kreatywność, ideę samokształcenia oraz aktywnego poszukiwania i wykorzystania informacji za pomocą najnowocześniejszego i największego źródła informacji, jakim jest Internet, już na najniższym poziomie nauczania.

Edukacja regionalna- dziedzictwo kulturowe w regionie , wprowadzona jest jako ścieżka edukacyjna od drugiego etapu nauczania. Jednak jej elementy realizowane są już od lat najwcześniejszych, edukacji przedszkolnej i nauczania zintegrowanego poprzez :

o rozwijanie wartości rodzinnych
o rozwijanie wartości kulturowych wspólnoty lokalnej
o zapoznanie z tradycyjnym rzemiosłem i sztuką ludową
o rozbudzanie postaw patriotycznych- symbolika narodowa
o zapoznanie z twórczością regionalną- podania i legendy.

Stąd też, uczeń klasy trzeciej szkoły podstawowej wyposażony jest już w podstawową wiedzę dotycząca jego korzeni regionalnych i państwowych.
Celem mojego programu stało się między innymi pogłębienie tej wiedzy.

Ideałem byłoby, aby zajęcia z edukacji regionalnej prowadzone były poza murami szkoły, w formie wycieczek krajoznawczych, zwiedzania zbiorów izb i muzeów regionalnych, wycieczek pieszych po najbliższej okolicy itp. Wiąże się to niestety, ze znacznymi nakładami finansowymi i czasowymi, co znacznie utrudnia realizacje owej ścieżki w ten sposób, staje się uciążliwe organizacyjnie dla szkoły i finansowo dla rodziców uczniów uczestniczących w tego typu zajęciach. Dlatego też postanowiłam zajęcia takie realizować za pomocą technologii komputerowej ...