Dodaj publikację
Autor
Marta Lasek
Data publikacji
2008-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
117

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera cykl lekcji poświęcony lekturze Wiery Badalskiej pt. "Jak oswoić czarownicę" przeznaczonej dla uczniów klasy czwartej.
 Pobierz (doc, 62,0 KB)

Podgląd treści


Cykl lekcji poświęcony książce Wiery Badalskiej pt. „Jak oswoić czarownicę”
Opracowała mgr Marta Lasek

Temat: Najciekawsza przygoda Małej Czarownicy – na podstawie utworu Wiery Badalskiej pt. „Jak oswoić czarownicę”.

Cel główny:
Uczeń potrafi wymienić elementy świata przedstawionego w utworze

A. Poziom wiadomości
Uczeń zna:
- bohaterów utworu
- czas i miejsce akcji
- najważniejsze wydarzenia z biografii autorki
- inne utwory Wiery Badalskiej

B. Poziom rozumienia
Uczeń rozumie:
- terminy literackie: świat przedstawiony utworu, bohater pierwszoplanowy, drugoplanowy, epizodyczny, narrator, fikcja literacka, rzeczywistość, fantastyka.

C. Poziom umiejętności
Uczeń umie:
- wymienić elementy świata przedstawionego
- podzielić bohaterów
- wskazać narratora
- określić sposób prowadzenia narracji
- powiedzieć kilka zdań na temat utworu
- uzasadnić swoje zdanie.

Postawy i przekonania
Uczeń rozumie, że czytanie wzbogaca słownictwo, pozwala doskonalić różnego rodzaju umiejętności.

Metody:
Elementy wykładu, wystawka, burza mózgów, metoda ćwiczeń praktycznych.

Materiały:
Lektura „Jak oswoić czarownicę”, inne utwory Wiery Badalskiej, Słownik pisarzy
i terminów literackich.

Tok lekcji
1. Czy polecilibyście naszą lekturę koleżankom i kolegom? Uzasadnijcie swoje zdanie.
2. Jaki kolor z palety barw przyporządkowalibyście temu utworowi? Dlaczego?
3. Kim jest autorka utworu?
(Można wykorzystać referat ucznia, lub nauczyciel sam podaje najważniejsze informacje na temat autorki i innych jej utworów – wystawka).
4. Zapisanie tematu lekcji.
5.Zapisanie w zeszytach notatki dotyczącej autorki.
6. Zaproponujcie tematy lekcji, które pomogą wam dokładnie poznać lekturę.
Wspólne ułożenie tematyki spotkań.
7. Przypomnienie pojęć: świat przedstawiony utworu (zapis w zeszytach)
Czas akcji: II połowa XX wieku
Miejsce akcji: Warszawa, Starodęby
Bohaterowie:
- główny: Josanta
- drugoplanowi: Filip, Prot, Emcia, profesor Zapałko, Ciotka Meluzyna
- epizodyczni: pani Zapałko, Wdeszczak.
8. Określenie narratora i sposobu prowadzenia narracji. Uczniowie przytaczają fragmenty potwierdzające słuszność ich wypowiedzi.
9. Czy wszystkie przygody, które przeżywają bohaterowie mogą się wydarzyć w świecie rzeczywistym?
- przypomnienie pojęć: wydarzenia fantastyczne i realistyczne poprzez schemat.

Przygody bohaterów książki
( fikcja literacka)

10. Która przygoda Małej Czarownicy była wg ciebie najciekawsza?
Uczniowie opowiadają wybraną przez siebie przygodę na ocenę.
11. Zadanie domowe
Zilustruj w formie komiksu przygodę jednego z bohaterów utworu.

Temat: Wydarzenia realistyczne i fantastyczne w baśni literackiej
pt. „Jak oswoić czarownicę”.

Cel główny:
Uczeń potrafi odróżnić wydarzenia realistyczne od fantastycznych.

A. Poziom wiadomości
Uczeń zna:
- chronologiczną kolejność wydarzeń w utworze
- zasady współpracy w grupie,

B. Poziom rozumienia
Uczeń rozumie
- pojęcia: fikcja literacka, rzeczywistość, wydarzenia realistyczne, wydarzenia fantastyczne
- które wydarzenia są ważne, które mniej ważne w rozwoju akcji utworu

C. Poziom umiejętności
Uczeń umie:
- odróżnić fikcję od rzeczywistości
- odróżnić wydarzenia fantastyczne od realistycznych
- ułożyć ramowy i szczegółowy plan wydarzeń w kolejności chronologicznej
- wybrać najważniejsze wydarzenia w ...