Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Cykl lekcji poświęcony książce Wiery Badalskiej pt. „Jak oswoić czarownicę”
Opracowała mgr Marta Lasek
Temat: Najciekawsza przygoda Małej Czarownicy – na podstawie utworu Wiery Badalskiej pt. „Jak oswoić czarownicę”.
Cel główny:
Uczeń potrafi wymienić elementy świata przedstawionego w utworze
A. Poziom wiadomości
Uczeń zna:
- bohaterów utworu
- czas i miejsce akcji
- najważniejsze wydarzenia z biografii autorki
- inne utwory Wiery Badalskiej
B. Poziom rozumienia
Uczeń rozumie:
- terminy literackie: świat przedstawiony utworu, bohater pierwszoplanowy, drugoplanowy, epizodyczny, narrator, fikcja literacka, rzeczywistość, fantastyka.
C. Poziom umiejętności
Uczeń umie:
- wymienić elementy świata przedstawionego
- podzielić bohaterów
- wskazać narratora
- określić sposób prowadzenia narracji
- powiedzieć kilka zdań na temat utworu
- uzasadnić swoje zdanie.
Postawy i przekonania
Uczeń rozumie, że czytanie wzbogaca słownictwo, pozwala doskonalić różnego rodzaju umiejętności.
Metody:
Elementy wykładu, wystawka, burza mózgów, metoda ćwiczeń praktycznych.
Materiały:
Lektura „Jak oswoić czarownicę”, inne utwory Wiery Badalskiej, Słownik pisarzy
i terminów literackich.
Tok lekcji
1. Czy polecilibyście naszą lekturę koleżankom i kolegom? Uzasadnijcie swoje zdanie.
2. Jaki kolor z palety barw przyporządkowalibyście temu utworowi? Dlaczego?
3. Kim jest autorka utworu?
(Można wykorzystać referat ucznia, lub nauczyciel sam podaje najważniejsze informacje na temat autorki i innych jej utworów – wystawka).
4. Zapisanie tematu lekcji.
5.Zapisanie w zeszytach notatki dotyczącej autorki.
6. Zaproponujcie tematy lekcji, które pomogą wam dokładnie poznać lekturę.
Wspólne ułożenie tematyki spotkań.
7. Przypomnienie pojęć: świat przedstawiony utworu (zapis w zeszytach)
Czas akcji: II połowa XX wieku
Miejsce akcji: Warszawa, Starodęby
Bohaterowie:
- główny: Josanta
- drugoplanowi: Filip, Prot, Emcia, profesor Zapałko, Ciotka Meluzyna
- epizodyczni: pani Zapałko, Wdeszczak.
8. Określenie narratora i sposobu prowadzenia narracji. Uczniowie przytaczają fragmenty potwierdzające słuszność ich wypowiedzi.
9. Czy wszystkie przygody, które przeżywają bohaterowie mogą się wydarzyć w świecie rzeczywistym?
- przypomnienie pojęć: wydarzenia fantastyczne i realistyczne poprzez schemat.
Przygody bohaterów książki
( fikcja literacka)
10. Która przygoda Małej Czarownicy była wg ciebie najciekawsza?
Uczniowie opowiadają wybraną przez siebie przygodę na ocenę.
11. Zadanie domowe
Zilustruj w formie komiksu przygodę jednego z bohaterów utworu.
Temat: Wydarzenia realistyczne i fantastyczne w baśni literackiej
pt. „Jak oswoić czarownicę”.
Cel główny:
Uczeń potrafi odróżnić wydarzenia realistyczne od fantastycznych.
A. Poziom wiadomości
Uczeń zna:
- chronologiczną kolejność wydarzeń w utworze
- zasady współpracy w grupie,
B. Poziom rozumienia
Uczeń rozumie
- pojęcia: fikcja literacka, rzeczywistość, wydarzenia realistyczne, wydarzenia fantastyczne
- które wydarzenia są ważne, które mniej ważne w rozwoju akcji utworu
C. Poziom umiejętności
Uczeń umie:
- odróżnić fikcję od rzeczywistości
- odróżnić wydarzenia fantastyczne od realistycznych
- ułożyć ramowy i szczegółowy plan wydarzeń w kolejności chronologicznej
- wybrać najważniejsze wydarzenia w ...