Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
nauczyciel21, 2009-01-04
Świetny. Po niewielkich przeróbkach można go też wykorzystać w gimnazjum.
PROGRAM KOŁA LITERACKIEGO
PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
IM. JANA PAWŁA II W PRZEWORSKU
NA ROK 2007/2008
OPRACOWANIE I REALIZACJA
MARTA LASEK
WSTĘP
Program koła literackiego został opracowany z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania literackie, poszerzać umiejętności z tym związane, wiedzę o kulturze a także doskonalić sprawność komunikowania. Jego realizacja będzie odbywać się w ramach zajęć pozalekcyjnych w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Zadaniem programu jest utrwalenie, usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, przygotowanie do różnego rodzaju konkursów a także rozwój indywidualnych zainteresowań uczniów. Adresatami programu są uczniowie klas V i VI szkoły podstawowej. Jego realizacja jest przewidziana na rok szkolny 2007/2008. Program jest otwarty i może ulegać zmianom. W jego realizacji będą pomocni nauczyciele historii, plastyki, pracownicy biblioteki oraz muzeum. Dzieci będą korzystały z różnych źródeł informacji: książek, prasy, słowników, map, Internetu, albumów. W ramach zajęć będą organizowane wyjścia do muzeum lub do kina w miarę pojawiających się ofert.
CEL GŁÓWNY
Ugruntowanie i rozszerzenie wiedzy i umiejętności zdobytych na lekcjach języka polskiego.
CELE SZCZEGÓŁOWE
• Kształcenie umiejętności posługiwania się słownikami różnego typu,
• Poszerzenie wiedzy o kulturze (film, teatr, literatura, muzyka, malarstwo),
• Utrwalenie i rozszerzenie wiedzy z zakresu ortografii i nauki o języku,
• Kształcenie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi,
• Zachęcanie do podejmowania prób własnej twórczości literackiej,
• Motywowanie do samodzielnego czytania i odbioru różnych tekstów literackich,
• Rozbudzanie świadomości własnych zdolności i zainteresowań,
• Kształcenie postawy szacunku i dbałości wobec własnego języka,
• Rozbudzanie zamiłowania od literatury i sztuki.
METODY I FORMY REALIZACJI
Metody i formy pracy stosowanie na zajęciach będą ukierunkowane na angażowanie uczniów do samodzielnego myślenia, zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności. Powinny także wdrażać do sprawnego posługiwania się polszczyzną a zwłaszcza do dbałości o estetykę i kulturę języka oraz uwrażliwić na potrzeby drugiego człowieka. W związku z tym zamierzam wykorzystać różnorodne metody, np. burza mózgów, metoda projektu, drama, praca z tekstem, z mapą, różnego rodzaju mapy mentalne, metody interaktywne, spotkania z pracownikami muzeum, biblioteki, obserwacje, wycieczki.
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH
|Tematyka zajęć |Sposób realizacji |Ilość godzin |
|1. Spotkanie organizacyjne. |Omówienie tematyki zajęć, własne pomysły uczniów – propozycje, |1 godzina |
| |ustalenie terminów spotkań. | |
|2. Jan Paweł II – patron naszej szkoły. |Anegdoty i opowiadania związane z sylwetką Papieża, twórczość Jana |3 godziny |
| |Pawła II – wybrane utwory, samodzielne próby tworzenia własnych wierszy| |
| |o tematyce religijnej. Projekcja filmu. | |
|3. Pisma użytkowe – ćwiczenia redakcyjne. |List prywatny, list oficjalny, ogłoszenie, zawiadomienie, notatka – |1 godzina |
| |doskonalenie podanych form wypowiedzi ...