Dodaj publikację
Autor
Marcelina Chorabik-Grześ
Data publikacji
2008-05-29
Średnia ocena
4,50
Pobrań
1026

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam Państwu Indywidualny Program Pracy Rewalidacyjno-Wychowawczej dla ucznia z głębokim deficytem intelektualnym.
 Pobierz (doc, 94,0 KB)

Podgląd treści


INDYWIDUALNY PROGRAM PRACY REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZEJ
NA ROK SZKOLNY 2007/2008

.................................... – głębokie upośledzenie umysłowe, dziecko głuchoniewidome

|FUNKCJE POZNAWCZE |
|Cel ogólny: |
|Wspomaganie rozwoju spostrzegania. |
|Kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu. |
|Cele szczegółowe |Sposoby i formy realizacji |Czas trwania |Uwagi |
|1. Integruje proste wrażenia zmysłowe. |podczas posiłków i zajęć z zakresu samoobsługi, |Cały rok szkolny | |
| |podczas zajęć prowadzonych metodą | | |
| |„Poranny Krąg” Jacka Kielina, | | |
| |podczas stymulacji dotykowo- zapachowo- smakowej, | | |
| |podczas spacerów, | | |
| |podczas hydroterapii, | | |
| |podczas stymulacji polisensorycznej w Sali Doświadczania Świata | | |
|2. Samodzielnie przemieszcza się w kierunku atrakcyjnych przedmiotów, |realizowane każdego dnia podczas spontanicznej zabawy w salach zajęć, |Cały rok szkolny | |
|dokonując wyboru czynności, zajęć preferowanych przez siebie. |nauczyciel prezentuje dziecku kilka możliwości wyboru, wzbudza | | |
| |zainteresowanie ucznia. Jednak dziecko samodzielnie wybiera przedmioty, | | |
| |którymi chce się pobawić. | | |
|3. Zmniejszanie nadwrażliwości dotykowej całego ciała, a zwłaszcza dłoni|masaż terapeutyczny Shantali, |Cały rok szkolny | |
|i stóp. |zajęcia hydroterapeutyczne – z wodą i w wodzie, | | |
| |zabawy z substancjami o zróżnicowanych kształtach, wielkości, fakturze, | | |
| |konsystencji i ciężarze (np. kasza, groch, kisiel, mąka, grysik, kasztany, | | |
| |śnieg itp.) | | |
| |masaż aromaterapeutyczny dłoni | | |
|SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA |
|Cel ogólny: |
|Określanie za pomocą dotyku położenia przedmiotów w stosunku do swojego ciała. |
|Kształtowanie umiejętności manualnych. |
|Doskonalenie umiejętności manipulacyjnych. |
|Doskonalenie umiejętności poruszania się. |
|Cele szczegółowe |Sposoby i formy realizacji |Czas trwania |Uwagi |
|1. Dziecko określa położenie i kształt przedmiotów. |wyczuwanie przedmiotów, wodzenie palcami po kształcie, |Cały rok szkolny | |
| |tworzenie skojarzeń: kształt – funkcja przedmiotu, | | |
| |kształtowanie schematu ruchu manipulacyjnego z rozbiciem na konieczne | | |
| |sekwencje, | | |
| |działania manipulacyjno - segregacyjne, | | |
| |ćwiczenia schematu ruchu: od siebie – do siebie, | | |
| |ćwiczenia chwytu nożycowego, | | |
| |ćwiczenia chwytu pęsetowego, | | |
| |ćwiczenia koordynacji ruchu obu rąk – chwyt przestrzenny symetryczny, | | |
| |manipulacja oburęczna – jedna z rąk pełni rolę wiodącą, druga – rolę | | |
| |pomocniczą | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|2. Wkłada i wyjmuje przedmioty z różnego rodzaju pojemników. |nauczyciel prezentuje czynność, | | |
| |rozbicie czynności na proste sekwencje z wykorzystaniem „pomocnych dłoni,” |Cały rok szkolny | |
| |zadaniem dziecka jest napełnianie pudełek, wiaderek klockami, piłeczkami | | |
| |itp. | | |
| |zadaniem ucznia jest wyjmowanie przedmiotów z pojemników, | | |
| |nauczyciel dostarcza dziecku pojemników i przedmiotów o zróżnicowanej | | |
| |wielkości i kształtach | | |
|3. Następuje usprawnienie dłoni dziecka. |podczas zajęć plastycznych uczeń maluje całymi dłońmi, ugniata plastelinę |Cały rok szkolny | |
| |itp. | | |
|4. Samodzielnie przemieszcza się po |każdego dnia podczas przechodzenia do sali na zajęcia oraz podczas powrotu |Cały rok szkolny | |
|oddziale na czworakach |po zakończeniu zajęć, | | |
|(z podpowiedzią dotykową). |zawsze przed poszczególnymi zajęciami w ciągu dnia, wymagającymi zmiany | | |
| |pomieszczenia bądź zmiany miejsca pracy, | | |
| |konieczna jest podpowiedź dotykowa i wspomaganie w postaci wyznaczania | | |
| |dziecku kierunku i celu | | |
|5. Paulina segreguje przedmioty według jednej cechy. |demonstracja nauczyciela, |Cały ...