Dodaj publikację
Autor
Iwona Speina
Data publikacji
2008-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
191

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł omawia spospoby pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, by uaktywnić je do samodzielnego i świadomego czytelnictwa literatury pięknej.
 Pobierz (doc, 23,5 KB)

Komentarze

nnn, 2008-10-17

Co to ma być? Zgroza.

Podgląd treści


Iwona Speina

„Polubić czytanie” – projekt czytelniczy.

Jako nauczyciel polonista często zastanawiałam się nad tym, jak sprawić, aby moi uczniowie chętnie sięgali po książkę i z przyjemnością, a nie z przymusu czytali. Dzieci potrzebują bodźca, który by ich ukierunkował i pozwolił zmienić swoją niechęć do czytania. Wpadłam więc na pomysł, który z czasem przemienił się w projekt, obejmujący wszystkich uczniów. Jest podzielony na etapy, w zależności od wieku uczniów.
Młodsi uczniowie samodzielnie wybierają sobie lektury, które chcą przeczytać i opisują swoje spostrzeżenia w dzienniku lektur ( mogą używać do tego komputera). Wpisu
do dzienniczka dokonują przynajmniej raz w miesiącu. Bardziej wyrobieni czytelnicy mogą to robić częściej, premiowane zawsze jest to oceną celującą. Na tym etapie nie wpływam na wybór lektur, na ich obszerność, bo przecież różne są możliwości i potrzeby dzieci. Następnie odbywają się lekcje czytelnicze, podczas których dzieci pokazują swoje dzienniki, dzielą się wrażeniami z przeczytanych lektur. Zajęcia te są bardzo różnorodne i twórcze. Czasami polegają na rozmowie, innym razem na tworzeniu reklam albo klasa zamienia się w scenę,
na której dzieci mogą wcielić się w literackich bohaterów itp. Lekcje te nigdy nie są nudne, każdy chce włączyć się do zajęć i zaprezentować.
Starsze dzieci natomiast piszą recenzje w oparciu o dodatkowo przeczytane książki.
Z tych recenzji powstał już całkiem spory zeszyt, który jest dostępny w bibliotece szkolnej przez cały rok. Końcowym etapem jest wybór ksiązki roku, rozstrzygnięty on zostaje pod koniec każdego roku szkolnego.
Najlepszym sposobem na zachęcenie do czytania jest opinia lub rekomendacja rówieśnika,
a nie tylko nauczyciela.
Oprócz tego co roku odbywają się konkursy czytelnicze, w których coraz chętniej biorą udział uczniowie.
Chcę pokazać moim uczniom piękno i wartość czytania. Mam nadzieję, że te działania zaprocentują i zakorzenią się w dorosłym życiu.