Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bieda
Data publikacji
2008-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
57

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wspomaganie procesu zdobywania wiedzy z zakresu kultury ogólnej metodami tradycyjnymi i multimedialnymi. Porównanie możliwości nauczania tradycyjnego i multimedialnego.
 Pobierz (doc, 136,0 KB)

Podgląd treści


Małgorzata Bieda
LXIII LO im. L. Kossutha
ul. Hirszfelda 11
02-776 Warszawa

Wspomaganie procesu zdobywania wiedzy
z zakresu kultury ogólnej
metodami tradycyjnymi i multimedialnymi

Warszawa 2008

Spis treści

1. Wstęp 3

2. Podstawowe definicje 3

2.1. Uczenie się 3

2.2. Kultura 4

2.3. Multimedialne programy komputerowe 5

3. Charakterystyka stosowanych metod uczenia się 5

4. Zdobywanie wiedzy z użyciem tradycyjnych narzędzi 8

4.1. Nauczanie w szkole 8

4.2. Praca domowa 8

5. Zdobywanie wiedzy z użyciem multimedialnego oprogramowania 9

6. Korzyści wynikające ze stosowania nowoczesnych pomocy naukowych 10

6.1. Pełna zgodność pomiędzy możliwościami w nauczaniu multimedialnym i tradycyjnym 10

6.2. Znaczący stopień zgodności pomiędzy możliwościami w nauczaniu multimedialnym i tradycyjnym 10

6.3. Mała zgodność lub jej brak pomiędzy możliwościami w nauczaniu multimedialnym i tradycyjnym 11

7. Zakończenie 14

Bibliografia 16

Przypisy 17

1. Wstęp

Człowiek odróżnia się od innych gatunków na świecie umiejętnością myślenia abstrakcyjnego i uczenia się. Od zarania dziejów uczył się on, doprowadzając tę dziedzinę do niesłychanego stopnia zorganizowania. Z czasem powstał zawód nauczyciela i potężny zinstytucjonalizowany system szkolnictwa - ministerstwa ds. edukacji, szkoły, biblioteki oraz przedszkola, które oprócz przechowywania dzieci pełnią ważną rolę wychowawczą i dają podstawy wiedzy ułatwiającej naukę w szkole.

Na pytanie "Jak się uczyć?" szukało odpowiedzi wielu znanych pedagogów oraz wielu genialnych anonimowych nauczycieli, którym intuicja podpowiadała wdrażanie właściwych rozwiązań.

Na przełomie XX i XXI wieku do wspomagania procesu uczenia się zostały zaprzęgnięte komputery wraz z multimedialnym oprogramowaniem. W niniejszej pracy zaprezentuję tradycyjne metody i narzędzia uczenia się, które następnie skonfrontuję z programami komputerowymi, wspomagającymi proces zdobywania wiedzy. Podsumowaniem całej pracy będą wnioski płynące z porównania korzyści, jakie uzyskujemy, pracując z tradycyjnymi i multimedialnymi narzędziami.

2. Podstawowe definicje

1 2.1. Uczenie się

Aktywność człowieka, aczkolwiek jest zjawiskiem złożonym, opiera się na udziale (z różną intensywnością) wszystkich zmysłów człowieka. Najczęściej i w największym stopniu wykorzystywane są wzrok i słuch. Bodźce przez nie odbierane przekazują ludzkiemu mózgowi sygnały o otaczającym świecie, które przetworzone stają się dla człowieka podstawą do podejmowania decyzji i realizowania konkretnych działań – modyfikowania rzeczywistości, usuwania zagrożeń i wyciągania wniosków.

Uczenie się człowieka angażuje – oprócz zmysłów – istotne funkcje jego umysłu: pamięć, uwagę, spostrzeganie, myślenie i wnioskowanie.

Uczenie się, wg W. Okonia, stanowi "proces, w którego toku na podstawie poznania, doświadczenia i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania się, działania lub zmieniają się formy uprzednio nabyte. Uczenie się jest jedną z podstawowych form działalności ludzkiej obok pracy ...