Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Małgorzata Bieda
LXIII LO im. L. Kossutha
ul. Hirszfelda 11
02-776 Warszawa
Wspomaganie procesu zdobywania wiedzy
z zakresu kultury ogólnej
metodami tradycyjnymi i multimedialnymi
Warszawa 2008
Spis treści
1. Wstęp 3
2. Podstawowe definicje 3
2.1. Uczenie się 3
2.2. Kultura 4
2.3. Multimedialne programy komputerowe 5
3. Charakterystyka stosowanych metod uczenia się 5
4. Zdobywanie wiedzy z użyciem tradycyjnych narzędzi 8
4.1. Nauczanie w szkole 8
4.2. Praca domowa 8
5. Zdobywanie wiedzy z użyciem multimedialnego oprogramowania 9
6. Korzyści wynikające ze stosowania nowoczesnych pomocy naukowych 10
6.1. Pełna zgodność pomiędzy możliwościami w nauczaniu multimedialnym i tradycyjnym 10
6.2. Znaczący stopień zgodności pomiędzy możliwościami w nauczaniu multimedialnym i tradycyjnym 10
6.3. Mała zgodność lub jej brak pomiędzy możliwościami w nauczaniu multimedialnym i tradycyjnym 11
7. Zakończenie 14
Bibliografia 16
Przypisy 17
1. Wstęp
Człowiek odróżnia się od innych gatunków na świecie umiejętnością myślenia abstrakcyjnego i uczenia się. Od zarania dziejów uczył się on, doprowadzając tę dziedzinę do niesłychanego stopnia zorganizowania. Z czasem powstał zawód nauczyciela i potężny zinstytucjonalizowany system szkolnictwa - ministerstwa ds. edukacji, szkoły, biblioteki oraz przedszkola, które oprócz przechowywania dzieci pełnią ważną rolę wychowawczą i dają podstawy wiedzy ułatwiającej naukę w szkole.
Na pytanie "Jak się uczyć?" szukało odpowiedzi wielu znanych pedagogów oraz wielu genialnych anonimowych nauczycieli, którym intuicja podpowiadała wdrażanie właściwych rozwiązań.
Na przełomie XX i XXI wieku do wspomagania procesu uczenia się zostały zaprzęgnięte komputery wraz z multimedialnym oprogramowaniem. W niniejszej pracy zaprezentuję tradycyjne metody i narzędzia uczenia się, które następnie skonfrontuję z programami komputerowymi, wspomagającymi proces zdobywania wiedzy. Podsumowaniem całej pracy będą wnioski płynące z porównania korzyści, jakie uzyskujemy, pracując z tradycyjnymi i multimedialnymi narzędziami.
2. Podstawowe definicje
1 2.1. Uczenie się
Aktywność człowieka, aczkolwiek jest zjawiskiem złożonym, opiera się na udziale (z różną intensywnością) wszystkich zmysłów człowieka. Najczęściej i w największym stopniu wykorzystywane są wzrok i słuch. Bodźce przez nie odbierane przekazują ludzkiemu mózgowi sygnały o otaczającym świecie, które przetworzone stają się dla człowieka podstawą do podejmowania decyzji i realizowania konkretnych działań – modyfikowania rzeczywistości, usuwania zagrożeń i wyciągania wniosków.
Uczenie się człowieka angażuje – oprócz zmysłów – istotne funkcje jego umysłu: pamięć, uwagę, spostrzeganie, myślenie i wnioskowanie.
Uczenie się, wg W. Okonia, stanowi "proces, w którego toku na podstawie poznania, doświadczenia i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania się, działania lub zmieniają się formy uprzednio nabyte. Uczenie się jest jedną z podstawowych form działalności ludzkiej obok pracy ...