Dodaj publikację
Autor
Henryka Tomczyk
Data publikacji
2008-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
18

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedmitem artykułu jest rozważanie percepcji utworów literackich Janiny Porazińskiej przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Napisana z myślą o nauczycielach, którzy chcieliby w swojej pracy pracować z literaturą Janiny Porazińskiej.
 Pobierz (doc, 33,5 KB)

Podgląd treści


Tytuł publikacji: Percepcja wartości poznawczych i wychowawczych utworów Janiny Porazińskiej przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Dlaczego Porazińska ?, wielu nauczycieli pewnie o to właśnie zapyta, przecież już dawno nie korzystamy z jej utworów w czasie pracy z tekstem literackim.
Utwory Porazińskiej to taki mój mały „konik”, chyba od nich zaczęłam poznawać literaturę, to moja babcia zaraziła mnie tą pasją. Znała dużo utworów Porazińskiej na pamięć i bardzo często mówiła mi te wiersze i śpiewała kołysanki. Zresztą któż z nas nie zna „… z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga…”.
Utwory Janiny Porazińskiej były także tematem mojej pracy magisterskiej.
Chciałabym, aby nauczyciele częściej korzystali z zasobów literackich Porazińskiej w swojej pracy z dziećmi, zwłaszcza tymi w klasach początkowych, bo naprawdę warto!
Może ten artykuł pomoże ich przekonać do sięgania po te właśnie utwory.

Percepcja wartości poznawczych i wychowawczych utworów Janiny Porazińskiej przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Literatura wyróżnia się specyfiką celów i wartości, chodzi tu o wpływ na rozwój osobowości czytelnika, jego inteligencji, cech moralnych, postaw światopoglądowych, samokontroli działania, przekonań patriotycznych, poszanowania wartości społecznych. W procesie nauczania nauczyciele posługują się literaturą, aby ukazać dobre przykłady dobrej pracy, poczucia odpowiedzialności za jej wykonanie, obrazy właściwego współdziałania z otoczeniem. Dziecko odbiera tekst przez wyobraźnię i uczucie mając jeszcze niewielkie możliwości intelektualne. Kształtowanie wrażliwości emocjonalnej i estetycznej dziecka zależne jest od jego rozwoju umysłowego i emocjonalnego, dlatego tak ważny jest sposób przekazywania tekstu. Najwięcej wzruszeń dostarcza dziecku poezja.
Dzieci charakteryzuje trojaka funkcja percepcji literackiej ( wyobrażeniowa, emocjonalna, intelektualna), pośrednictwo nauczyciela i stała pamięć o owej funkcji umożliwiają uzyskanie zamierzonych efektów poznawczo- estetyczno- wychowawczych. Odpowiednio dobrane metody przekazywania kształtują zrozumienie tekstu, wczucie się w sytuację i postacie bohaterów, co pogłębia przeżycia i rozwija wiedzę o świecie.
Dziecko łatwo oddaje się oddziaływaniu poezji, wierszy lirycznych, które dzięki swoim nastrojom i walorom przemawiają do niego. Różne formy i metody pracy nauczyciela wzbogacają percepcję utworów przez dzieci.
Ważne jest również, aby nauczyciel pamiętał o tym, że w procesie lekcyjnym prawidłowo funkcjonują tylko te utwory, które odpowiadają potrzebom psychicznym dzieci, trafiają do ich zainteresowań, są źródłem przeżyć, wzruszeń i aktywności.
Przedmiotem moich rozważań jest percepcja wartości wychowawczych i poznawczych utworów Janiny Porazińskiej przez współczesne dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Podjęłam tę problematykę, ponieważ uważam, że utwory te wspaniale nadają się do inscenizacji klasowej. Wbrew powszechnemu przekonaniu o archaiczności pisarstwa J. Porazińskiej dzieci są naprawdę zainteresowane tego typu poezją.
Kiedy pewnego dnia przyniosłam do klasy gliniane dzbanuszki i lampę naftową, dzieci z zaciekawieniem patrzyły na ...