Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Referat
„ Czy moje dziecko ma dysleksję ?”
opracowała
mgr Elżbieta Hudy
CZY MOJE DZIECKO MA DYSLEKSJĘ?
(referat przygotowany w ramach pedagogizacji rodziców w klasie I f rok szkolny 2003/2004)
Szanowny rodzicu, jeśli stwierdziłeś, że twoje dziecko ma kłopoty w szkole z ortografią, czytaniem, pisaniem czy liczeniem to być może jest to objaw specyficznych trudności w nauce. Zdarza się, że dziecko, które nie ma wady wzroku i słuchu „patrzy i nic nie widzi”, „słucha i nic nie słyszy”. Wielokrotnie popełnia błędy przepisując ten sam tekst. Mówimy wtedy o dysleksji( trudność w czytaniu), dysortografii (trudność opanowania poprawnej pisowni) i dysgrafii (niski poziom graficzny pisma).
Jeśli zaobserwowałeś którekolwiek z powyższych zaburzeń, pomóż swojemu dziecku w przezwyciężaniu nawarstwiających się trudności. Swoje działania rozpocznij od właściwej lektury, sięgnij po książkę pt. „Jak wyleczyłem dziecko z dysleksji” Romana Warszewskiego. Pozycja ta może być prawdziwym drogowskazem dla tych, którzy zmagają się z dysleksją, ponieważ jest autentyczną historią ojca zmagającego się z trudnościami syna.
Autor w walce z dysleksją zastosował metody mieszane:
1.mikrokinezyterapia,czyli masaż terapeutyczny polegający na ucisku właściwych punktów na ciele, które korespondują z odpowiednimi organami wewnętrznymi. Za pomocą mikroucisku na odpowiednie punkty na ciele terapeuta potrafi zneutralizować napięcia po przebytych infekcjach, zatruciach oraz stresach.
2.metoda Dennisona - kinezjologia edukacyjna, program rozwoju ruchowego, ukierunkowany na łatwe uczenie dzieci i stymulowanie ich rozwoju. To program aktywizacji układu nerwowego i uwalniania go od stresu. Zwana również gimnastyką mózgu, polegająca na wykorzystaniu ruchów naprzemiennych powodujących szybszy przepływ informacji pomiędzy półkulami mózgowymi. Gimnastykę mózgu powinni stosować właściwe wszyscy ponieważ harmonijna współpraca między półkulami wpływa na potencjał twórczy. Dzięki bardzo prostym ćwiczeniom niedostatki we współpracy obu półkul( a takie obserwuje się u dzieci z dysfunkcjami) mogą zostać szybko nadrobione i specyficzne trudności z nauką znikną. Podstawowe ćwiczenia z kanonu Dennisona to kreślenie w powietrzu każdą ręką na przemian tzw. leniwych ósemek, przyjmowanie postawy słonia, sowy, a także klasyczne ruchy naprzemienne, które polegają na dotykaniu lewym kolanem do prawego łokcia i lewym łokciem do prawego kolana.
3.metody relaksacyjne Silvy, metody pochodzącej od nazwiska nieżyjącego już meksykańskiego emigranta, który osiadł w Teksasie. Człowiek ten pomagał swoim dzieciom, które miały kłopoty z koncentracja i były nadpobudliwe. Zauważył on, że zapamiętują więcej w czasie rozluźnienia, zabawy oraz tuż przed snem. Mierząc częstotliwość fal mózgowych w stanie relaksu, stwierdził, że jest ona znacznie niższa od tej, która posługuje się mózg przez większą część dnia. Jest to częstotliwość alfa – na jej poziomie znacznie poprawia się ...