Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Smółka
Data publikacji
2008-05-30
Średnia ocena
2,00
Pobrań
71

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Świat człowieka współczesnego kształtowany jest w poważnej mierze przez środki masowego przekazu tj. mass media. Współczesne dzieci żyją w świecie zupełnie innym niż poprzednie pokolenia, w świecie zdominowanym przez media i multimedia. Prezentuję Państwu krótki artykuł o zagrożeniach jakie czekają w mediach i mulitimediach na dzieci, które są nieprzygotowane do właściwego korzystania z nich.
 Pobierz (doc, 92,5 KB)

Komentarze

sala, 2008-11-26, ocena:

Zaskoczyło mnie tak płytkie podejście do problemu. Widać gołym okiem brak doświadczenia pedagogicznego i psychologicznego. Praca przypomina wypracowanie gimnazjalisty na średnim poziomie.

Podgląd treści


1. Dziecko w świecie wielu mediów

Świat człowieka współczesnego kształtowany jest w poważnej mierze przez środki masowego przekazu tj. mass media.
Encyklopedia Powszechna PWN definiuje mass media jako urządzenia, instytucje, za pomocą, których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Zalicza do nich przede wszystkim wysokonakładową prasę, radio, telewizję, fonografię, szeroko rozpowszechnione filmy i wideokasety[1].
Według Wacława Strykowskiego „media” to różnego rodzaju przedmioty i urządzenia przekazujące odbiorcom określone informacje poprzez słowa, obrazy, dźwięki, a także umożliwiające im wykonanie określonych czynności intelektualnych i manualnych. Do mediów zaliczamy, więc radio, telewizję, magnetowidy i komputery a także tablice, podręczniki, mapy i modele.
Współczesne dzieci żyją w świecie zupełnie innym niż poprzednie pokolenia, w świecie zdominowanym przez media i multimedia, stając się jak określił kanadyjski badacz M. McLuhan mieszkańcami wielkiej, globalnej wioski. Elektronika intensywnie wkroczyła w życie dziecka, we wszystkie niemal jego dziedziny. Podobnie jak człowiek dorosły zostało ono „wmontowane” w świat techniki i poddane permanentnym jej wpływom.
Świat mediów stanowi integralną część każdej społeczności na ziemi. Media wyróżniają się wśród innych instytucji wychowawczo – społecznych przede wszystkim tym, że:
a) głównym miejscem ich odbioru i funkcjonowania jest dom rodzinny,
b) są to instytucje wychowania pośredniego, których głównym zadaniem jest dostarczenie rozrywki, zabawy, przekazywania informacji, reklama,
c) kontakt dziecka ze środkami masowego przekazu rozpoczyna się bardzo wcześnie, już w drugim roku życia i na długo zanim rozpocznie ono formalną i instytucjonalną edukację, setki godzin spędzi przed szklanym ekranem telewizyjnym lub monitorem komputera[2].
Telewizor jest najbardziej rozpowszechnionym urządzeniem elektronicznym wszech czasów. Telewizja istnieje już pięćdziesiąt lat i wywiera ogromny wpływ na trzecie z kolei pokolenie ludzi w różnych krajach. Od końca lat sześćdziesiątych emituje kolorowy obraz, a od kilkunastu lat umożliwia odbiór kilkudziesięciu programów rodzimych i obcych dzięki systemom satelitarnym i kablowym. Odbiór przekazu jest regulowany przez samego widza lub jego rodzinę[3].
Należy jednak pamiętać o tym, że dzieci myślą i uczą się na innym poziomie niż dorośli. Nie potrafią jeszcze w pełni odróżnić fantazji od rzeczywistości, mają skłonności do dosłownej interpretacji wszystkiego, co widzą na ekranie.
Świat mediów to także rozwój komputerów, trwający już ponad pół wieku. Ułatwiają one pracę i edukację, zapewniają doskonałą rozrywkę, umożliwiają za pośrednictwem Internetu – kontakty z ludźmi w różnych częściach świata.
Komputery, oprócz wielu różnorodnych i specjalistycznych zastosowań, wśród dzieci wykorzystywane są najczęściej do gier komputerowych. Cechą wszystkich gier komputerowych jest możliwość aktywnego udziału gracza w rozgrywającej się na ekranie komputera akcji. Jest to ...