Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
I
Scenariusz zajęć w grupie sześciolatków
Temat: "Czerwony Kapturek" - ocena postępowania dziewczynki.
Cele: Poznanie i rozumienie różnych i skutecznych sposobów radzenia sobie w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach uczenie zasad warunkujących bezpieczeństwo dzieci na przykładzie "Czerwonego Kapturka" , wspieranie działań twórczych dzieci w edukacji polonistycznej, plastycznej i muzycznej, kształtowanie wyobraźni i kreatywności, kształcenie wrażliwości estetycznej.
Metody:
pogadanka, problemowo-zadaniowe, ćwiczenia praktyczne, burza mózgów.
Formy pracy:
indywidualna, z całą grupa, w parach.
Środki dydaktyczno-wychowawcze:
Książeczki z serii zło/te bajki "Czerwony Kapturek". Wesoła szkoła sześciolatka część L Kasety z nagraniami piosenki "Wesoło nam", kukiełki, papier, kredki, kolorowy papier, rekwizyty z bajek.
Sytuacja wychowawczo-dydaktyczna:
l. Zabawa dydaktyczna - dzieci siedzą w kole na dywanie i rozpoznają różne przedmioty, które pochodzą z bajek (czerwona czapeczka, złota rybka, pantofelek, serce z piernika) i przyporządkowują do bajek, które znajdują się w kąciku czytelniczym 2. Oglądanie ilustracji: Wesoła szkoła sześciolatka część I str. 7 i swobodne rozmowy na temat wspólnych zabaw dzieci w przedszkolu.
3. Układanie podpisów na ilustracji: Wilk i kapturek.
4. Ćwiczenie - edukacja przez ruch. Na arkuszach papieru, które są przymocowane do ławek dzieci kreślą kropki lewą i prawą ręką i przesuwają się dookoła stołu (nauczyciel umawia się z dziećmi kiedy kreślą lewą a kiedy prawą ręką). W tym czasie nauczyciel włącza muzykę.
5. Śpiewanie piosenki "Wesoło nam".
6. 'Odczytanie przez nauczyciela książeczki "Czerwony Kapturek" z wykorzystaniem przygotowanych przez nauczyciela rekwizytów~kukiełki: Czerwony Kapturek, wilk, babcia, leśniczy).
7. Zwrócenie uwagi na dialog mamy i córki: - Tylko nigdzie się nie zatrzymuj, bo babcia czeka - upominała mama córeczkę. Co zrobiła dziewczynka? Co zrobił wilk?
8. Czy dziewczynka dobrze postąpiła podając adres babci?
Dzieci, które uważają, że tak przechodzą na prawą stronę sali a te które uważają że nie przechodzą na lewą stronę sali - próby uzasadnienia swojego wyboru.
9. Symulacja różnych sytuacji życiowych np.: spotyka cię nieznajomy i prosi o podanie adresu, lub wpuszczenie do domu - omówienie trudnych i niebezpiecznych sytuacji.
10. Podanie przez dzieci trudnych i różnych sytuacji życiowych i sposobu postępowania.
11. Wspólne w parach (lub w grupach) z rozsypanki układanie zdania: "Od tej pory Czerwony Kapturek nigdy już nie rozmawiał z nieznajomymi".
12. Na przygotowanych kartkach papieru z kropkami dzieci wyklejają las ( malują las).
13. Zestawienie kart pracy grupy dzieci pt.: ,,Las i jego mieszkańcy" (porównanie z ilustracją Wesoła szkoła część I str. 30).
14. Omówienie barw i kształtów proporcji, które zostały zastosowane w indywidualnych pracach.
Literatura:
Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki. Dorota Dziamska WSiP 2005