Dodaj publikację
Autor
Renata Kornatowska
Data publikacji
2008-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
144

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

O wartości zdrowia we fraszce Jana Kochanowskiego - Blok tematyczny integrujący język polski, historię i ścieżkę prozdrowotną.
 Pobierz (doc, 45,5 KB)

Podgląd treści

Temat : O wartości zdrowia we fraszce Jana Kochanowskiego
Blok tematyczny integrujący język polski , historię i ścieżkę prozdrowotną
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń powinien
- umieć dostrzegać wartość zdrowia w życiu człowieka
- rozróżniać język staropolski od współczesnego
- mieć świadomość ciągłego rozwoju języka od czasów średniowiecza po współczesność
- znać treść utworu,
- poznać utarte związki frazeologiczne ze słowem zdrowie
- wyróżnić podmiot liryczny i bohater
- dostrzegać specyfikę języka poetyckiego
- dokonać parafrazy tekstu literackiego na tekst potoczny
Metody :
Pogadanka, ćwiczenia analityczne, burza mózgów
Formy pracy:
Grupowa , zbiorowa
Tok lekcji:
1.Przedstawienie przez uczniów informacji dotyczących pracy nad piśmiennictwem narodowym w średniowiecznej i renesansowej Polsce.(integracja z lekcją historii)

Poszczególne grupy przygotowały spis pierwszych zabytków piśmienniczych w języku polskim
( OD epoki Mieszka I do pierwszych słów zapisanych gwarą lechicką w Księdze Henrykowskiej „Daj, ać ja pobruszę , a ty poczywaj „minęło 300 lat. Pokaz kopii reprodukcji najstarszych polskich tekstów. Sejmy obradowały po łacinie aż do czasów Zygmunta Starego. Nie sprzyjał rozwojowi języka sam kler katolicki.
Pierwsi poeci polscy piszący po polsku to Mikołaj Rej i Jan Kochanowski – rozwój piśmiennictwa i kultury polskiej w epoce renesansu – prezentacje poszczególnych grup.
2.Odczytanie wiersza i wskazanie różnic między językiem staropolskim, a współczesnym. dostrzeżenie niewielkich zmian i faktu, że tekst sprzed kilku wieków możemy bez trudu zrozumieć, mimo , że dzisiaj tak się nie mówi.
3.Próba przeredagowania tekstu na współczesny język potoczny wyjaśnienie sensu przenośni przedstawienie graficzne tekstu

ŚWIAT MIŁY

mienie
perły
kamienie dobre zdrowie
młodość
uroda
zaszczyty
urzędy
władza

Burza mózgów – odpowiedź na pytanie „ Czym tak naprawdę jest zdrowie? Czy refleksja poety renesansowego jest aktualna (uniwersalna) dla współczesnego człowieka?
5.Wyjaśnienie epitetu „szlachetne” i porównanie ze związkami frazeologicznymi, w które zwykle wchodzą obydwa słowa: zdrowie, szlachetny.
Przykładowe propozycje uczniów:
Szlachetny- sprawiedliwy, bezinteresowny. Szlachetny człowiek, szlachetny czyn, szlachetne serce , uczucie , powołanie, postępowanie.
Zdrowie dobre , słabe zdrowie; odzyskać zdrowie, dbać o zdrowie, życzyć komuś zdrowia

6 Próba odpowiedzenia na pytanie : Co oznacza epitet szlachetne zdrowie ? Czy chodzi tu tylko o dobre samopoczucie fizyczne ?- karta pracy w formie uzupełniania brakujących elementów schematu symbolizującego zdrowie . Uczniowie dopasowują odpowiednie przykłady osiągania dobrego zdrowia w pięciu podstawowych dla człowieka sferach. Grupa , która wykona zadanie najszybciej w nagrodę buduje kwiat z dużych elementów na tablicy.

7.Zabawa w odgadywanie znanych przysłów i frazeologizmów obrazujących” kwiat zdrowia”
(załącznik nr2)Uczniowie łączą początek przysłowia z pierwszej kolumny wybierając odpowiednie zakończenie z drugiej kolumny.

W zdrowym ciele.............................. co lepszego, niech kto powie

Zdrowego leczyć......................................... w zdrowym ciele

Zdrowie lepsze niż..................................... zdrowy ...