Dodaj publikację
Autor
Michał Kowalczyk
Data publikacji
2008-05-30
Średnia ocena
3,00
Pobrań
456

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Znaczenie współpracy wychowawcy z rodzicami w eliminowaniu zjawiska wagarów.
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


Opis i analiza przypadku wychowawczego.

Znaczenie współpracy wychowawcy z rodzicami w eliminowaniu zjawiska wagarów.

1. Identyfikacja problemu

Sukcesy uczniów w dużej mierze zależą od ich systematycznej obecności na lekcjach. Analizując frekwencję w mojej klasie zauważyłem, że niektórzy uczniowie opuszczają pojedyncze godziny z wybranych przedmiotów, głównie z matematyki, fizyki i języka niemieckiego. Oceny cząstkowe uzyskanie w trakcie semestru z tych przedmiotów wskazywały na duże zaległości uczniów, którzy najczęściej wagarowali.

2. Geneza i dynamika zjawiska

Po rozmowie z rodzicami zachowanie uczniów uległo nieznacznej poprawie, ale na krótko. Duże zaległości powodowały, że uczniowie wybierali najłatwiejszy dla nich sposób ucieczki od ocen niedostatecznych, czyli wagary.
Sytuacja stała się na tyle poważna, że kilkorgu z nich groziły oceny niedostateczne na semestr.

3. Znaczenie problemu

Zadaniem szkoły, rodziców i moim było podjęcie takich działań, aby uczniowie mogli nadrobić powstałe zaległości i uzyskać promocję do następnej klasy.

4. Prognoza

• Negatywna

W przypadku nie podjęcia odpowiednich działań uczniowie:
- będą wagarować
- nie otrzymają promocji do następnej klasy
- nastąpi jeszcze większa niechęć ucznia do szkoły

• Pozytywna

W przypadku podjęcia odpowiednich działań:
- uczniowie zaczną chodzić do szkoły na wszystkie lekcje i nadrobią wszystkie zaległości
- otrzymają promocję do następnej klasy

5. Propozycja rozwiązań

Celem moich zabiegów było:

- podjęcie ścisłej współpracy z nauczycielami wymienionych przedmiotów i rodzicami, by wyeliminować wagary
- doprowadzenie do nadrobienia przez wagarowiczów powstałych zaległości

Aby te cele osiągnąć postawiłem sobie zadanie:

- ścisła, codzienna kontrola uczęszczania uczniów na zajęcia
- przekazywanie rodzicom otrzymanych od uczniów zwolnień lub kontakt telefoniczny
- stworzenie wagarowiczom możliwości uzupełnienia materiału
- umożliwienie uczniom poprawy ocen
- wpłynięcie na nauczycieli przedmiotów zagrożonych, by stosowali metody, które zachęcą ucznia do obecności na lekcjach.

6. Wdrażanie oddziaływań

Wiedziałem, że w pracy z uczniami mogę liczyć na pomoc rodziców, nauczycieli i pedagoga szkolnego. Staraliśmy się wspólnie uświadomić uczniom celowość uczestniczenia w zajęciach. Niektórym uczniom rodzice zapewnili korepetycje, wszyscy otrzymali pomoc koleżeńską oraz możliwość korzystania z nauczycielskich konsultacji. Bardzo często kontrolowałem obecności uczniów na lekcjach. Nauczyciele matematyki, fizyki i języka niemieckiego zgodzili się tak rozłożyć poprawę ocen niedostatecznych, by wszyscy mogli nadrobić zaległości.

7. Efekty oddziaływań

Dzięki podjętym działaniom, ścisłej współpracy wychowawcy, nauczycieli przedmiotów, pedagoga szkolnego i rodziców uczniowie przestali wagarować, nadrobili zaległości i otrzymali promocję do klasy następnej. Dodatkowym i bardzo pożądanym efektem okazała się ściślejsze współpraca rodziców ze szkołą.