Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
POMOC PSYCHOLOGICZNA
Pierwszym tematem naszych zajęć są dwie umiejętności – uważanie i słuchanie, mające służyć rozumieniu. Mają one tak podstawowe znaczenie, że powinny być drugą natura człowieka we wszystkich formach kontaktów międzyludzkich, włączając proces pomocy. Niestety, nie zawsze tak jest.
- Uważanie odnosi się do tego, w jaki sposób pomagający może być ze swoimi klientami, zarówno fizycznie, jak i psychicznie.
- Słuchanie to zdolność do uchwycenia i zrozumienia komunikatów wysyłanych przez klienta opowiadającego swoją historię, niezależnie od tego, czy są to komunikaty werbalne czy pozawerbalne, wypowiadane wprost czy ukryte.
O UWAŻANIU – WYRAŹNYM NASTAWIENIU NA KLIENTA
Ludzie doceniają, gdy inni poświęcają im swoją uwagę. W niektórych, bardziej dramatycznych momentach życia niezwykle ważne jest bycie z drugim człowiekiem. Najważniejsza jest sama fizyczna obecność u boku przyjaciela przeżywającego żałobę, nie potrzeba słow. Bycie ignorowanym sprawia cierpienie: odwracająca się twarz zbyt często oznacza odwracające się serce. Wiedząc to często jednak potrafimy być nieuważni wobec innych.
Pomaganie i inne formy głębszych relacji międzyludzkich wymagają obok samej obecności pewnego zaangażowania. Poza obecnością liczy się też uwaga lub sposób, w jaki fizycznie i psychicznie jesteś nastawiony do klienta. Skuteczne uważanie działa dwukierunkowo: mówi klientowi, że terapeuta z nim jest, oraz ustawia terapeutę w pozycji jego uważnego słuchacza. Klienci odczytują informacje o nastawieniu terapeuty do nich. Jego pozawerbalne zachowania mają wpływ na klienta – korzystny lub nie, jego uważna obecność może być zaproszeniem lub pomocą w budowaniu zaufania do terapeuty, otwarcia się i analizowania istotnych elementów ich problemów. Mimo, że nie można się nauczyć umiejętności uważania, będzie ona fałszywa, jeżeli nie znajdzie oparcia w podejściu i wartościach. Jeżeli terapeuta nie jest dla klienta, jeżeli denerwuje go praca z klientem, ma to odbicie w jego zachowaniu.
O MIKROUMIEJĘTNOŚCIACH W UWAŻANIU
Istnieją pewne mikroumiejętności pomocne w nawiązaniu kontaktu z klientem. Można je zebrać w akronim SOLER. Ponieważ na umiejętność komunikowania się szczególny wpływ maja różnice kulturowe, należy przekładać dużą uwagę do dostosowania do ludzi o konkretnej kulturze. To tylko sugestie i żaden terapeuta nie powinien traktować ich jako bezwzględnych zasad sztywno stosowanych w każdym przypadku. Oto wzorzec:
– Stań twarzą w twarz z klientem, czyli przyjmij postawę oznaczającą zaangażowanie. Odwrócenie się w trakcie rozmowy od drugiego człowieka powoduje zmniejszenie stopnia kontaktu z nim.
– Przyjmij pozycję otwartości. Skrzyżowane ręce, noga założona na nogę – to może oznaczać mniejsze zaangażowanie lub zajęcie się innymi osobami. Pozycja otwartości może być sygnałem, że jesteś otwarty na klienta i na to, co ma do powiedzenia.
– Pamiętaj, że czasami możesz lekko pochylić ...