Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W SZCZECINIE
„ ZWIERZĘTA MOI PRZYJACIELE”
AUTORSKI PROGRAM
„ Koła Miłośników Zwierząt”
dla uczniów klas III - VI
opracowała : Małgorzata Zielińska
PROGRAM POSZERZAJĄCY WIEDZĘ O ŚWIECIE ZWIERZĄT, UCZĄCY ODPOWIEDZIALNEJ OPIEKI NAD ZWIERZĄTAMI DOMOWYMI, UŚWIADAMIAJĄCY KONIECZNIŚĆ OCHRONY ŚRODOWISKA, NIESIENIA POMOCY BĘDĄCYM W POTRZEBIE.
Zainteresowania dzieci, środowiskiem przyrodniczym, a w szczególności światem zwierząt skłoniły mnie do założenia w Szkole Podstawowej Nr 1 w Szczecinie „ Koła Miłośników Zwierząt” . Motywacją było także środowisko z którego wywodzą się uczniowie, które nie jest w stanie zapewnić im dostępu do informacji przekazywanych na kole. Jako absolwentka Akademii Rolniczej posiadam wiadomości pozwalające mi na prowadzenie koła, a poza tym mnie również fascynują zwierzęta, jestem ich miłośnikiem.
Dla prawidłowego działania i pracy koła opracowałam powyższy program. Obejmuje on zagadnienia z zakresu wiadomości o zwyczajach, sposobie życia, rozmnażania się wybranych gatunków zwierząt , sozologii ( ochrony środowiska), uwrażliwia na niesienie pomocy będącym w potrzebie
Tematyka zajęć została zasugerowana przez dzieci. Przekazywane przeze mnie treści są w większości przedstawiane w formie ciekawostek. Wykraczają w większości ponad podstawę programową
Program pozwala wyrabiać pozytywny stosunek do otaczającej przyrody, zwierząt, a tym samym do drugiego człowieka. Rozbudza i kształtuje świadomość ochrony środowiska naturalnego .
Uczestnictwo w zajęciach daje uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów. Zachęca do brania udziału w konkursach, organizowaniu akcji charytatywnych.
Współpraca z wybranymi organizacjami i ciekawymi ludźmi, wizyta u niektórych z nich pozwala na bliższe poznanie środowiska lokalnego .
CELE PODSTAWOWE:
- rozwijanie zainteresowań i wiedzy o świecie zwierząt,
- wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko,
- kształtowanie odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami domowymi,
- rozbudzanie wrażliwości na niesienie pomocy będącym w potrzebie,
- aktywny udział w konkursach przyrodniczych,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- umiejętność posługiwania się techniką informacyjną : encyklopedią, atlasem, środkami multimedialnymi.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- potrafi wymienić wybranych przedstawicieli gatunków zamieszkujących rożne środowiska
- zna podstawowe elementy budowy ciała ryb, płazów, gadów, ssaków, ptaków
- zna niektóre zwyczaje, sposób życia niektórych gatunków zwierząt, owadów, ptaków
- potrafi odpowiedzialnie opiekować się zwierzętami domowymi ( warunki bytowe, karmienie, higiena), w szczególności
*rybkami akwariowymi
* kotem
* psem
* chomikiem
* królikiem
- zna niektóre instytucje w Szczecinie, które niosą pomoc będącym w potrzebie zwierzętom
- wie jak pomóc bezdomnym zwierzętom ( psom, kotom)
- chętnie pomaga potrzebującym i umie zachęcić innych do pomocy charytatywnej
- wie jak zadbać, aby ptaki przetrwały zimę ( rodzaj pokarmu, zapewnienie schronienia)
- zna znaczenie słowa „ synantropizacja”
- potrafi wymienić gatunki zwierząt synantropijnych
- zna zagrożenia wynikające z przebywania dzikich zwierząt w skupiskach ludzkich i zapobieganie im
- zna historię udomowienia niektórych zwierząt hodowlanych ( pies, świnia , krowa )
- zna podstawowe rasy hodowane przez człowieka ( psów, kotów, zwierząt ...