Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Dziwny jest ten świat”…
Propozycja dla klasy I gimnazjum, dwie jednostki lekcyjne
Problemy i umiejętności
Wyszukiwanie informacji w tekście literackim; posługiwanie się cytatem; analizowanie różnic w postrzeganiu świata przez rodzinę Trolli (i Józinka) i innych ludzi; tworzenie panoramy ludzkich zachowań w trudnych sytuacjach; charakteryzowanie i ocenianie poszczególnych postaw; zebranie „Trollowych mądrości”; redagowanie tekstu argumentacyjnego;
różne zachowania człowieka w trudnych sytuacjach; radzenie sobie z problemami (bierna i aktywna postawa; stoicki spokój lub panika); pesymizm i optymizm w życiu człowieka; obecność zła, zakłamania, nieżyczliwości i przejawów rasizmu; analogia między nastawieniem do świata a jego postrzeganiem; empatia, wyobraźnia miłosierdzia, współczucie dla drugiego człowieka (i ich brak, egoizm, nieżyczliwość); niesienie pomocy innym; czyny człowieka jako sposób jego rzeczywistego poznania; solidarność ludzi w trudnej sytuacji; rola dobra w życiu.
Przebieg lekcji
Przedmiotem lekcji będzie rozmowa o fragmencie Języka Trolli dotyczącym ulicznego korka, w jakim utknęli bohaterowie powieści M. Musierowicz, jadąc na koncert muzyki reggae do Gniezna.
Zaczynamy od porównania zachowania pasażerów żółtego transita pana Oracabessy i innych uczestników kraksy. Najpierw pytamy uczniów, czym w ogóle jest korek, jakie mogą być przyczyny jego powstania (zapewne pojawią się tu także powody „polityczne”- w Języku Trolli Laura snuje domysły, że to Samoobrona blokuje trasę warszawską) oraz reakcje ludzi w takiej sytuacji. Dalej przechodzimy już do samego tekstu, w którym odszukujemy informacje o zachowaniu się pasażerów żółtego transita Helmuta i innych uczestników karambolu.
|Żółty transit |Inni |
|żartują, nie wpadają w panikę, zachowują całkowity spokój, umilając |są zniecierpliwieni, ciągle naciskają klaksony, choć nie daje to |
|sobie czas muzyką (zarówno pan Oracabessa, jak i jego brat, |żadnych rezultatów; |
|przejawiali całkowitą beztroskę- wyluzowali się, a czas oczekiwania,|złoszczą się, że nikt ich nie informuje, ale sami nie robią nic, by |
|nie wiadomo na co, umilali sobie obecnie odtwarzaniem na dwa głosy |zdobyć jakieś informacje (nikt nas o niczym nie informuje); |
|pogodnych utworów…); |cechuje ich pesymizm i rezygnacja, są przekonani, że znaleźli się w |
|Trolla zasypia, Ignacy Grzegorz czyta Odyseję; |sytuacji bez wyjścia; |
|Józinek nie widzi problemu w zdobyciu informacji o zaistniałej |czują się bezbronni w sytuacji takiego komunikacyjnego chaosu (my |
|sytuacji (wychodzi w poszukiwaniu kogoś, kto dysponuje radiem), jest|bez ochrony, prawo nie działa) |
|pewny, że zawsze znajdzie się jakieś wyjście (Zaobserwował bowiem, |między niektórymi dochodzi do ostrej wymiany zdań; |
|że w każdym życiowym przypadku krył się jakiś sposób, jakiś klucz do|nie wykazują jakiejkolwiek aktywności, czekają w samochodach na |
|kolejnych wydarzeń. Sztuka polegała na tym, jak go znaleźć); |rozwój wydarzeń (Ludzie ...