Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kawalerowie Orderu Uśmiechu…
Propozycja dla klasy VI, dwie jednostki lekcyjne
Problemy i umiejętności
Wyszukiwanie informacji w tekście; charakteryzowanie bohaterów; nazywanie, opisywanie i ocenianie prezentowanych przez nich postaw i poglądów; naśladowanie charakterystycznego dla Helmuta Oracabessy i dziadka Borejki stylu wypowiedzi; redagowanie wywiadu; zaprezentowanie ceremonii pasowania;
oryginalność (indywidualność); miłość ojcowska (także na przykładzie uczucia dziadka Borejki do wnucząt) ; miejsce sztuki w życiu; znaczenie rodziny; zachowanie wobec braku akceptacji; wyrażanie sprzeciwu; postawa stoicka; reguły życia według rastafarian; Order Uśmiechu (zasługi dorosłych w oczach dzieci); wywiad
Przebieg lekcji
M. Musierowicz we wszystkich częściach Jeżycjady w bardzo wyrazisty sposób ukształtowała postać dziadka Ignacego Borejki. W Języku Trolli na podobne indywiduum wyrasta opiekun Trolli, Helmut Oracabessa, poprzez swój egzotyzm przyćmiewając nawet osobę ekscentrycznego dziadka. W kreacji tych dwóch bohaterów dostrzec można wiele analogii, w zasadzie ich wątek został w powieści niejako równolegle poprowadzony – począwszy od poziomu wyglądu zewnętrznego (owe „znaki szczególne”- w przypadku dziadka nieodłączne książki w kieszeniach swetra, a dredy u Helmuta) na światopoglądzie (z pozoru dość odległy stoicyzm, po bliższym przyjrzeniu okazuje się analogiczny do rastafarianizmu) skończywszy.
Postaci dziadka Borejki i Helmuta występują w prawie wszystkich rozdziałach Języka Trolli, ich scharakteryzowanie poprzez zebranie o nich informacji pozwoli nam więc ogarnąć lekturę w całości i jednocześnie będziemy mieć okazję przyjrzeć się kluczowym zagadnieniom utworu. Można nawet powiedzieć, że ci dwaj bohaterowie (naprzemiennie) stanowią swoisty pryzmat, poprzez który przebijają ważne problemy, np. tolerancja odmienności, rola rodziny czy znaczenie sztuki (konkretnie muzyki i literatury).
Jako sposób takiej charakterystyki proponuję wejście w rolę dziennikarzy przygotowujących artykuł o dwóch poznańskich indywiduach, dziadku Borejce i panu Oracabessie. Proponujemy uczniom, by wyobrazili sobie, że okazało się, iż epizod w pizzerii nie przeszedł bez echa i Ignacy Borejko… został nominowany do regionalnego konkursu, w którym przyznawany jest Order Uśmiechu. Drugim wskazanym przez Kapitułę do tego odznaczenia jest właśnie opiekun Trolli. Wszak mogło się zdarzyć tak, że o rozmowie Helmuta z panią Zajęczyk rozmawiano jeszcze długo po całym zdarzeniu, a wydana niebawem płyta okazała się rewelacyjna, a wszystko to zaowocowało nominacją do szczególnej nagrody. Jak wiadomo, Order Uśmiechu wręczany jest dorosłym przez dzieci, uczniowie sami zdecydują więc, komu należy się to odznaczenie. Być może nie uda się wybrać „lepszego” Kawalera Orderu Uśmiechu.
Zaczynamy od zebrania informacji o Ignacym Borejce i Helmucie Oracabessie. Wykorzystamy do tego kwestionariusz (wzór poniżej) prezentujący sylwetki nominowanych do. Uczniowie pracować będą oczywiście w grupach, równolegle wyszukując informacje w książce o tych dwóch postaciach.
|KWESTIONARIUSZ |
|WYGLĄD ZEWNĘTRZNY (cecha | |
|szczególna) | |
|SPOSÓB ...