Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI INFORMATYKI
W KLASIE II GIMNAZJUM
1. KLASA: II GIMNAZJUM
2. DZIAŁ PROGRAMOWY: Metody wykonywania obliczeń komputerowych
3. TEMAT: Adresowanie bezwzględne.
4. CZAS TRWANIA: 45 min.
5. CELE LEKCJI:
CEL OGÓLNY: Zaprojektowanie prostego arkusza z użyciem adresu bezwzględnego
CELE OPERACYJNE:
1. Uczeń zna:
- pojęcia: arkusz, komórka, adres komórki, formuła;
- podstawowe sposoby formatowania wartości komórki,
- definicję i skutki kopiowania komórek- przeliczanie adresów względnych;
2. Uczeń potrafi:
- wprowadzić do komórek arkusza liczby i tekst;
- zaprojektować tabelę w arkuszu kalkulacyjnym,
- formatować komórki arkusza;
- skopiować formułę;
CELE WYCHOWAWCZE:
- uczeń potrafi pokonywać trudności związane z samodzielnym działaniem;
- uczeń coraz bardziej efektywnie pracuje ;
6. METODY NAUCZANIA:
- wykład
- pokaz
- ćwiczenia praktyczne
7. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- komputery
- oprogramowanie niezbędne do pracy (Microsoft Excel).
PRZEBIEG LEKCJI
Część wstępna:
N.: Przypomina wiadomości związane z podstawowymi pojęciami arkusz kalkulacyjnego
- Co to jest arkusz kalkulacyjny i do czego służy?
- Co to jest komórka?
- Co określa adres komórki?
- Co to jest formuła, jakie znacie formuły?
- Co to jest adresowanie względne?
U.: Odpowiadają na pytania nauczyciela.
N.: Podaje temat i cele lekcji.
U.: Zapisują temat lekcji do zeszytów.
Część główna:
N.: Poleca wykonać ćwiczenie 1- pomnożyć kilka liczb przez tę samą liczbę.
W komórkach od A2:A8 wpisz następujące liczby: 3, 5, 4, 6, 7, 8, 9. W komórkę B1 wpisz liczbę 9. Pomnóż te liczby przez 9 i wyniki wpisz do komórek C2:C9.
U.: Wykonują ćwiczenie korzystając z metody adresowania bezwzględnego.
N.: Poleca wykonać samodzielnie drugie ćwiczenie – kalkulujemy wydatki.
Dostałeś od rodziców 200 zł na przygotowanie urodzin. Zrób kalkulację wydatków.
1. Wpisz nazwy towarów, ich ilość i cenę z podatkiem VAT
2. Oblicz wartości towarów.
3. Oblicz saldo.
U.: Projektują tabelę i kalkulują wydatki
Część końcowa:
N.: Podsumowuje pracę uczniów, omawia poprawność wykonanego ćwiczenia.
U.: Dokonują samooceny swojej pracy i odpowiadają na pytania.
N.: Na koniec zadaje pytanie: „Kiedy stosujemy w obliczeniach adres bezwzględny?”.
U.: Odpowiadają na pytanie.
N.: Ocenia uczniów aktywnych.