Dodaj publikację
Autor
Anna Bartczak
Data publikacji
2008-06-04
Średnia ocena
3,00
Pobrań
448

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji wychowawczej dla kl. I gimnazjum "Nikotyna - legalny narkotyk".
 Pobierz (doc, 31,0 KB)

Podgląd treści


Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy I gimnazjum

TEMAT: Nikotyna - legalny narkotyk.

Cele:
Uczeń:

• zna przyczyny palenia tytoniu,
• ma świadomość obecności w papierosach substancji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu,
• rozumie niszczący wpływ nikotyny na poszczególne narządy człowieka,
• zdaje sobie sprawę ze skutków palenia,
• rozumie wagę decyzji o sięgnięciu po papieros.
Forma pracy:
indywidualna, grupowa.

Metoda:
wykład konwersatoryjny.

Pomoce dydaktyczne:
film „ Nikotyna - legalny narkotyk”

Treści:
zagrożenia nikotynizmem dotyczące współczesnej młodzieży, wpływ palenia papierosów na życie każdego człowieka.

Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjne. Podanie tematu lekcji.

2. Jeden z uczniów przygotowany na wcześniejszą prośbę nauczyciela zapoznaje pozostałych z historią palenia tytoniu:

Kiedy Krzysztof Kolumb wylądował ze swymi marynarzami na nieznanym lądzie, dnia 11 października Roku Pańskiego 1492, został zaproszony do domów Indian Arawaków i poczęstowany suszonymi liśćmi tytoniu. Niektórzy utrzymują jednak, iż to Chińczycy jako pierwsi znali i uprawiali tytoń i to jeszcze daleko przed odkryciem Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Brak jednak potwierdzających ten fakt dowodów. Tytoniowi nadawano rozmaite nazwy, jak np. "nikotyna". Nazwę tę zaproponował książę de Giuse, a pochodziła ona od nazwiska francuskiego ambasadora w Lizbonie Jeana Nicot, który jako pierwszy rozwinął uprawę tytoniu w Portugalii i był w dużej mierze odpowiedzialny za wprowadzenie tej używki na dwór królewski w Paryżu. I jakkolwiek określenie "tytoń" przyjęło się do powszechnego użytku i zdominowało wszystkie pozostałe, tak nazwa "Nicotiana" pozostała jako nazwa rodzajowa samej rośliny.

3. Praca uczniów w grupach - próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego ludzie palą papierosy?
Jeden uczeń na podsumowanie pracy grupowej zapisuje spostrzeżenia kolegów na tablicy.

4. Nauczyciel zbiera wszystkie informacje od uczniów, wspólnie z klasą dzieli przyczyny palenia papierosów wymienione przez uczniów i w rezultacie wskazuje na dwie zasadnicze grupy przyczyn:

• Pierwsza grupa obejmuje przyczyny psychosocjologiczne, gdzie palenie tytoniu jest postrzegane jako rodzaj czynności ułatwiającej nawiązywanie kontaktu z innymi osobami i pomagającej w przezwyciężeniu dystansu oraz uznawane jako wspólna towarzyska rozrywka.
• Druga grupa to przyczyny farmakologiczne. Tytoń bowiem, w zależności od okoliczności i predyspozycji osobniczych może oddziaływać na nasz układ nerwowy w sposób stymulujący bądź uspokajający. Zdaniem wielu osób zapalenie np. papierosa pozwala im bardziej się skoncentrować, inni zaś uważają, że nałóg ten wyzwala u nich uczucie relaksu i odprężenia.
5. Projekcja filmu pt. „Nikotyna – legalny narkotyk”. W czasie filmu uczniowie dowiadują się:
• jaki jest skład dymu papierosowego
• czym jest palenie bierne
• bezpośredni wpływ papierosów na organizm człowieka
6. Po obejrzeniu filmu uczniowie dzielą się wrażeniami ( jakie odczucia mają po ukazanej sekcji zwłok). Następnie pod kierunkiem nauczyciela próbują wskazać ...