Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Uzależnienie od komputera i Internetu
Uzależnienie od Internetu, IAD (ang. Internet Addiction Disorder) to postulowany przez niektórych psychiatrów, w tym Ivana Goldberga, syndrom uzależnienia się użytkownika Internetu od wielogodzinnego obcowania w tym środowisku.
Żyjemy obecnie w czasach komputerów i Internetu. Towarzyszą nam w każdej dziedzinie życia, a jednocześnie bardzo ułatwiają nam pracę. W chwili obecnej do komputera, czy Internetu, dostęp ma prawie każda osoba, a tym samym uczeń. Można by wymienić bardzo wiele zalet, jakie posiadają komputery i rozwój Internetu. Na pewno bardzo ułatwiają życie codzienne i trudno byłoby wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa bez ich obecności. Jedną z większych grup społecznych używających komputerów są dzieci, młodzież. Często zadajemy uczniom wykonanie różnych zadań, ćwiczeń z różnych przedmiotów za pomocą komputera lub też każemy na zajęciach z informatyki wyszukać pewne informacje w sieci. W przypadku młodzieży komputery i Internet mogą odgrywać rolę pozytywną (bo zdobywają oni wiedzę, mają szybki dostęp do informacji, rozwijają wyobraźnię, czy też uczą się nowych rozwiązań technicznych) jak też rolę negatywną. Niekontrolowane używanie komputera i Internetu oraz przekraczanie limitów czasowych może prowadzić do uzależnienia od tych mediów. Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ile czasu dziecko potrafi przesiedzieć przy komputerze grając w różnego rodzaju gry, czy też „buszując” po różnych stronach internetowych. Zamiast wolny czas spędzać z rówieśnikami ogranicza się do czerech ścian swojego pokoju, jednocześnie tracąc poczucie rzeczywistości.
Według szacunków amerykańskich psychologów około 5% internatów na świecie jest uzależnionych od Internetu. Uzależnienie od Internetu, określane anglojęzycznym terminem IAD (Internet Addiction Disorder) najlepiej zostało zbadane w Stanach Zjednoczonych. Polega ono na tym, że uzależniony internauta zaczyna spędzać w sieci coraz więcej czasu, ograniczając do minimum jakiekolwiek inne formy aktywności. Popada w swoiste ciągi – np. sprawdzenie internetowej skrzynki pocztowej kończy się wielogodzinną wędrówka po sieci, której uzależniony nie jest potem w stanie odtworzyć. Uzależnienie to rozwija się często na oczach samych rodziców, którzy nie są świadomi zagrożenia, uważając, że jeśli ich dziecko spędza dużo czasu przy komputerze, to znaczy, że poszerza swoją wiedzę i doskonali umiejętności posługiwania się nowoczesną techniką.
Inne typy uzależnień takie jak np. palenie tytoniu, picie alkoholu, czy zażywanie narkotyków rodzice czy nauczyciele są w stanie dość szybko rozpoznać, obserwując zachowanie dziecka/ucznia. W naszej szkole również nie mówi się zbyt wiele na temat tego uzależnienia, bo jest dość trudne w krótkim czasie do wykrycia. Sama zauważyłam prowadząc zajęcia z młodzieżą jak bardzo niektórzy z nich są na pierwszych godzinach lekcyjnych apatyczni, zmęczeni, zdarza ...