Dodaj publikację
Autor
Anna Kulfan
Data publikacji
2008-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jednym z podstawowych zadań każdej biblioteki pedagogicznej jest wspieranie rozwoju zawodowego i osobistego nauczycieli, udzielanie pomocy w organizowaniu warsztatu pracy oraz procesu dydaktycznego. Podobne zadania spełnia biblioteka szkolna w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w ich placówkach. Poniższy program powstał z zamiarem wdrożenia na spotkaniach nauczycieli bibliotekarzy z terenu powiatu augustowskiego.
 Pobierz (doc, 160,0 KB)

Podgląd treści


Program działalności zespołu samokształceniowego
nauczycieli bibliotekarzy
z terenu powiatu augustowskiego

Jednym z podstawowych zadań każdej biblioteki pedagogicznej jest wspieranie rozwoju zawodowego i osobistego nauczycieli, udzielanie pomocy w organizowaniu warsztatu pracy oraz procesu dydaktycznego. Podobne zadania spełnia biblioteka szkolna w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w ich placówkach. Ponadto biblioteki szkolne, jako centra dydaktyczne szkoły, zajmują się obsługą dydaktyki szkolnej zarówno w aspekcie potrzeb ucznia, jak i nauczyciela. Sprawne wypełnianie tych zadań zależy w dużym stopniu od postawy nauczycieli bibliotekarzy, od ich przygotowania merytorycznego i dydaktycznego, od chęci stałego podnoszenia swoich kwalifikacji, od gotowości do samokształcenia i stałego doskonalenia swojego warsztatu pracy i swoich umiejętności.
Biblioteki pedagogiczne mają za zadanie wspierać ich w tych dążeniach, służyć pomocą merytoryczną w zakresie organizacji pracy biblioteki szkolnej, opracowania zbiorów, organizowania form pracy pedagogicznej poprzez instruktaż, konsultacje, a także organizację lub też czynny udział w pracach zespołów samokształceniowych, których efektywność udowodniono nieraz na przestrzeni dziejów polskiej oświaty.
Poniższy program powstał z zamiarem wdrożenia na spotkaniach nauczycieli bibliotekarzy z terenu powiatu augustowskiego.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU :

• Wspieranie działalności bibliotek szkolnych w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką,
• Inspirowanie aktywności zawodowej nauczycieli bibliotekarzy,
• Wspieranie doskonalenia własnych kwalifikacji oraz rozwoju osobistego nauczycieli bibliotekarzy,
• Integracja środowiska nauczycieli bibliotekarzy.

CELE I ZADANIA ZESPOŁU SAMOKSZTAŁCENIOWEGO :

• Wspieranie ustawicznego kształcenia i rozwoju osobistego nauczycieli bibliotekarzy,
• Doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli bibliotekarzy poprzez samokształcenie i wymianę doświadczeń,
• Wspieranie działań na rzecz podnoszenia jakości pracy biblioteki poprzez :

> zdobywanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych,
> konfrontację wiedzy z praktyką, wybór najlepszych rozwiązań
metodycznych,
> wykorzystanie wypracowanych metod i form w codziennej
pracy,
> wypracowanie własnych sposobów pracy dydaktycznej
i wychowawczej

• Inspirowanie i promowanie realizacji programu ścieżki „Edukacja czytelnicza i medialna”,
• Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, dzielenia się wiedzą, odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy,
• Integracja i aktywizacja środowiska nauczycieli bibliotekarzy
• Współpraca w zakresie wzmacniania pozycji bibliotekarza w placówce oraz rangi biblioteki w środowisku lokalnym.
Opracowanie formalne dokumentów drukowanych, audiowizualnych, elektronicznych
(planowana liczba godzin – 10)

| | | | |
|TEMAT |CELE |TREŚCI |OCZEKIWANE |
| | | |EFEKTY |
| | | | |
|1. Opracowanie formalne różnego typu |Nabycie umiejętności właściwego prowadzenia ewidencji zbiorów ze |Przegląd najnowszych norm dotyczących opisu bibliograficznego |Uczestnik zajęć : |
|dokumentów (drukowanych, |szczególnym uwzględnieniem zbiorów audiowizualnych i elektronicznych, |różnego typu dokumentów, szczególnie dokumentów |zna przepisy i normy dotyczące opisu |
|audiowizualnych, elektronicznych) |zapoznanie się z najnowszymi normami dotyczącymi opisu bibliograficznego |audiowizualnych i elektronicznych oraz ich budowa, |bibliograficznego dokumentów drukowanych, |
| |dokumentów drukowanych, audiowizualnych, elektronicznych, |opis bibliograficzny dokumentów drukowanych, wizualnych, |audiowizualnych, elektronicznych, |
| |zapoznanie się z przykładowymi opisami bibliograficznymi różnego typu |dźwiękowych, elektronicznych : |zna zasady tworzenia ...