Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ewapila, 2009-06-14
nie można go otworzyć!!!
mjm345, 2009-06-25
Też mam ten problem
dziczek8, 2010-08-30
Nie ma tu nic...
bena, 2010-08-31
Wszystko jest i otwiera się bez problemu ale niezbędny jest Word 2007.
Scenariusz próby kółka muzycznego
Zespół szkolny jest znacznym poszerzeniem i kontynuacją tego, co w zakresie rozwoju muzykalności i kształcenia kultury muzycznej dzieje się na lekcjach muzyki. W zespole wokalno – instrumentalnym uczestniczą uczennice i uczniowie o dużej aktywności muzycznej. Zwykle pracuję z grupą wokalną i instrumentalną osobno do pewnego etapu, a następnie łączymy w całość dany utwór.
Temat: Utrwalanie i przygotowanie repertuaru na konkurs piosenki ludowej.
Przebieg zajęć:
I. Strojenie instrumentów: 2 gitary, 2 skrzypiec
II. Rozśpiewanie (czas trwania – do 15 min.)
1. Pozycja śpiewacza – przypomnienie o właściwej postawie: pozycja stojąca, wyprostowana, nogi w lekkim rozkroku, ręce swobodnie opuszczone.
2. Ćwiczenia oddechowo – rozluźniające i uspokajające:
a) na znak prowadzącego uczennice biorą głęboki wdech i wypuszczają powietrze na spółgłosce „s” - jak najdłużej, aż do wyczerpania się oddechu;
b) krótkie i intensywne wymawianie zestawu spółgłosek: s-sz-t klka razy, w celu uzyskania intensywnego ruczu przepony.
3. Ćwiczenia rozgrzewające i rozśpiewujące:
a) intonowanie mormorando dźwięków – d 1 e1 fis1 g1 itd., najpierw z dynamiką piano, a potem, poprzez crescendo, aż do forte.
b) intonowanie na jednym dźwięku – m ma me mi mo mu - najpierw z dynamiką piano, a potem, poprzez crescendo, aż do forte.
c) ćwiczenie - echo: prowadzący śpiewa solmizacją proste motywy melodyczne – uczennice powtarzają naśladując głos nauczyciela;
4. Grupa ćwiczeń wprowadzających bezpośrednio do opracowywanych na próbie utworów i rozwiązujących trudniejsze problemy intonacyjne, dykcyjne np.:
skoki kwinty, seksty, rytmiczne czytanie słów piosenki wg fonetycznego zapisu w jęz. belgijskim.
III. Próba (czas trwania ok.40 min.)
1. Praca na utworem „Taniec belgijski” czyli piosenką "'t Smidje" zespołu Laïs
(utwór w tonacji d- moll)
Cel: utrwalenie utworu, praca nad poprawną intonacją, praca na prawidłowymi 'wejściami' instrumentalistów i śpiewających, nad odpowiednią dynamiką
a) rozpoczynamy od kilkakrotnego powtórzenia partii instrumentalnych ze zwróceniem uwagi na charakter wstępu, tempo, dialog gitary i skrzypiec (we wstępie skrzypce powtarzają dwukrotnie motyw podany przez gitary), przygrywki między zwrotkami i charakter zakończenia;
skrzypce powinny grać energicznie, ostro, charakterystycznie dla muzyki ludowej;
b) teraz włączamy śpiew: - ćwiczymy moment wejścia 1 i 2 głosu, poprawną emisję głoski „a”(wstęp) i dynamikę (crescendo);
- tekst 1 zwrotki zaczynamy śpiewać w wolnym tempie stopniowo przyspieszając, powodem jest nierówne i mało wyraźne artykułowanie tekstu; przypominam uczennicom o miejscach wzięcia oddechu;
- podobnie postępujemy przy kolejnych zwrotkach; niektóre z nich śpiewają solistki - zwracam im uwagę na właściwe punkty kulminacyjne i sposoby dochodzenia do nich oraz by starały się o zrozumiałą dla przyszłego odbiorcy interpretację również w postaci gestu, postawy, mimiki;
- podczas refrenów włącza ...