Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szko³a Podstawowa w Granowcu
mgr Joanna Wojtkowska
Program edukacji europejskiej w klasie IV
„Znam kraje Unii Europejskiej”
rok szkolny 2007/2008
Wstêp
Na lazurowym tle dwanaœcie piêcioramiennych gwiazd w miejscu godzin na tarczy zegara - tak wygl¹da flaga Europy, która po raz pierwszy oficjalnie zosta³a wci¹gniêta na maszt przed siedzib¹ Komisji Europejskiej w 1986 r. Jej pomys³odawcami byli hiszpañski dyplomata Salvadore de Madariaga y Rajo oraz francuski plastyk Arsen Hertz. Gwiazdy œwiec¹ce na b³êkitnym niebie Europy symbolizuj¹ jednoœæ jej ludów. Ich liczba pozostaje niezmienna.
Jednym z wa¿niejszych etapów szko³y jest nauczanie ukazuj¹ce uczniom œwiat ca³oœciowo i przygotowuj¹ce ich do funkcjonowania we wspó³czesnym œwiecie. Program ten ma za zadanie przybli¿yæ uczniom klasy IV kulturê pañstw tworz¹cych Uniê Europejsk¹, pokazaæ ciekawe miejsca, znane zabytki, opowiedzieæ o s³ynnych ludziach, tradycjach i zwyczajach.
Chcia³abym zabraæ uczniów w podró¿ po krajach Unii oraz odpowiedzieæ na pytania: Dlaczego wie¿a w Pizie jest krzywa? Gdzie mieszka³ Quasimodo-dzwonnik z Notre Dame? Co jedz¹ Francuzi? Jak ubieraj¹ siê Szkoci? Sk¹d pochodzi Miko³aj? Czy tulipany maj¹ ojczyznê? Na jakiej górze mieszkali bogowie greccy? Ile pokoi znajduje siê w pa³acu królowej Wielkiej Brytanii?
Program „Znam kraje Unii Europejskiej” przygotowa³am z myœl¹ o uczniach klasy IV. Realizowany bêdzie on g³ównie na zajêciach ko³a europejskiego i dodatkowych zajêciach pozalekcyjnych. W trakcie zajêæ realizowane bêd¹ treœci z zakresu wypowiadania siê, s³uchania, czytania, pisania, a czêsto równie¿ treœci matematyczne.
Mam nadziejê, ¿e opracowany przeze mnie program przyczyni siê do pog³êbienia wiedzy o Unii Europejskiej i bêdzie inspiracj¹ do przyjacielskich kontaktów z europejskimi rówieœnikami.
Cele edukacyjne
Cel g³ówny:
Zdobywanie podstawowych wiadomoœci o Unii Europejskiej i
budowanie pozytywnego wizerunku obywatela Europy.
Cele szczegó³owe:
- Zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej
- Zdobywanie wiadomoœci o poszczególnych pañstwach cz³onkowskich UE
- Wdra¿anie do sprawnego pos³ugiwania siê map¹ i korzystania z technologii informacyjnej
- Wprowadzenie w œwiat kultury innych narodów: zabytki, s³awni ludzie, ciekawostki, ludowe tañce i piosenki
- Poszanowanie odrêbnoœci drugiego cz³owieka, tolerancja wobec ró¿nic miêdzy ludŸmi, odpowiedni stosunek do innych narodowoœci.
- Zapoznanie ze zwyczajami i obyczajami w krajach UE
- Kszta³towanie œwiadomoœci narodowej poprzez prezentacjê s³ynnych Polaków.
- Poznanie sytuacji ¿yciowych, w których konieczna jest znajomoœæ jêzyka obcego
Dobór metod i form pracy
Realizacja programu wymaga odpowiedniego doboru metod i form pracy. Dla prawid³owej i efektywnej realizacji przedstawionego programu wa¿ne jest stosowanie metod aktywizuj¹cych.
Proponowane metody pracy:
- inscenizacja
- drama
- wizualizacja
- gry dydaktyczne
- burza mózgów
- graffiti
- æwiczenia
- mapa pojêciowa
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- w parach
- indywidualna
Dowcip i humor doskonale wspomagaj¹ przyswajanie ...