Dodaj publikację
Autor
Barbara Klepacka
Data publikacji
2008-06-25
Średnia ocena
4,88
Pobrań
2205

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć do przeprowadzenia podczas godziny do dyspozycji wychowawcy klasowego, propagujący zachowania sprzyjające rozwijaniu pozytywnych relacji koleżeńskich - "Czy potrafię okazywać szacunek innym?". Odbiorcy - uczniowie klas IV - VI szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 37,5 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
do przeprowadzenia w kl. IV – VI szkoły podstawowej

Temat: Czy potrafię okazywać szacunek innym?

CELE:
- uświadomienie uczniom znaczenia słowa„szacunek”;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania i oceny zachowań swoich i innych ludzi;
- kształtowanie nawyków pozytywnego zachowania się w szkole i poza nią, postaw
kulturalnego zwracania się do innych i przestrzegania form grzecznościowych,
-rozwijanie u uczniów postaw zmierzających do eliminowania zachowań agresywnych - propagowanie zachowań sprzyjających rozwijaniu pozytywnych relacji koleżeńskich.

Metody:
pogadanka, burza mózgów, dyskusja, , „Słoneczko”, drama.
Środki dydaktyczne: kartki samoprzylepne, arkusze papieru, flamastry, piłeczka kartki z
opisem sytuacji.

Przebieg zajęć:
I Część wstępna
1. Zabawa integrująca zespół klasowy
Wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu. Nauczyciel rzuca np. maskotką, piłką do wybranego ucznia i prosi o dokończenie zdania: /propozycje zdań/
Cieszę się gdy……………………..
Bardzo lubię ………………………
Potrafię ……………………………
Denerwuję się gdy ………………..
Kiedy jest mi smutno……………..
Najlepsza rzecz, jaka zdarzyła mi się w ubiegłym tygodniu ………………………….
Najgorsza rzecz, jaka zdarzyła mi się w ubiegłym tygodniu …………………………

II Część główna
1.Wprowadzenie do tematu.
Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi uczniów o podanie skojarzeń związanych ze słowem „szacunek” – uczniowie piszą synonim do tego słowa. Układamy powtarzające się kartki w jednym ciągu.
Następuje wspólna analiza zapisanych słów , próba zdefiniowania słowa .

Szacunek - życzliwe ustosunkowanie się do innych, wyrażające się przestrzeganiem tego, aby w naszej obecności, a zwłaszcza z naszego powodu nikt nie poczuł się urażony, nie doznał przykrości.

2. Praca w grupach.
Uczniowie otrzymują arkusze szarego papieru. Zadanie uczniów polega na zapisaniu propozycji, w jaki sposób mogą wyrażać szacunek do:
Grupa A –Rodziców
Grupa B – Nauczycieli
Grupa C – Kolegów( rówieśników)
Grupa D – Samego siebie
Chwila zastanowienia się , analizy i uogólnienia.

3.Psychodrama
Nauczyciel odczytuje uczniom przygotowane historyjki. Jedne z nich prezentują zachowanie właściwe, drugie postępowanie niezgodne z zasadami dobrego wychowania.
Po przedstawieniu nauczyciel kieruje do klasy pytanie: „W której sytuacji zauważyliście wzajemny szacunek?”. Omawiamy zły przykład, dlaczego to postępowanie jest niewłaściwe.
Na podstawie uzyskanych odpowiedzi uczniowie opowiadają się za i przeciw określonym zachowaniom; dokonują wyboru uzasadniając, z którymi ludźmi czują się lepiej i bezpieczniej.

I Dwaj koledzy Adam i Krzysiek namawiają Janka do tego, aby dokuczył, poniżył koleżankę z klasy. Jest to warunek przystąpienia do ich paczki. Janek nie chce tego zrobić, ale boi się odrzucenia i ulega namowom wbrew sobie.
II. Adam i Krzysiek namawiają Janka do tego, aby dokuczył, poniżył koleżankę z klasy. Jest to warunek przystąpienia do ich paczki. Janek odmawia grzecznie, stanowczo, ale nie poniżając kolegów.
I. Kasia i Zosia razem przygotowują pracę na konkurs plastyczny ...