Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agata Minta
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
dla klas I-III szkoły podstawowej
Krotoszyn 2007
Spis treści
|Wstęp……………………………………………………………………………………… |3 |
|Wizja, misja i cele…………………………………………………………………………. |3 |
|Metody i środki pracy……………………………………………………………………… |4 |
|Formy realizacji i kryteria sukcesu………………………………………………………… |5 |
|Zasady terapii……………………………………………………………………………… |5 |
|Zasady przestrzegane na zajęciach………………………………………………………… |6 |
|Uczestnicy zajęć…………………………………………………………………………… |7 |
|Postępowanie z dzieckiem leworęcznym……………………………………...................... |7 |
|Organizacja i planowanie zajęć……………………………………………………………. |9 |
|Współpraca z rodzicami…………………………………………………………………… |10 |
|Ćwiczenia rozwijające ogólne sprawności manualne i ruchowe………………………….. |11 |
|Ćwiczenia funkcji wzrokowej na materiale konkretnym i abstrakcyjnym………………... |14 |
|Ćwiczenia funkcji słuchowej………………………………………………………………. |18 |
|Doskonalenie funkcji wzrokowej, słuchowej i kinestetyczni – ruchowej podczas pisania.. |21 |
|Ćwiczenia usprawniające funkcje językowe………………………………………………. |24 |
|Programy relaksacji……………………………………………………………………….. |25 |
|Programy komputerowe wspomagające terapię…………………………………………… |27 |
|Praca nad specyficznymi trudnościami matematycznymi…………………………………. |35 |
|Przewidywane osiągnięci i ewaluacja……………………………………………………... |35 |
|Załączniki: arkusze obserwacji, konspekty, karta pracy, bajki relaksacyjne……………… |38 |
|Bibliografia………………………………………………………………………………… |55 |
Wstęp
Dzieci biorące udział w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych mają kłopoty w nauce szkolnej. Kłopoty te są dwojakiego rodzaju: wynikające z deficytów rozwojowych oraz z braku pomocy ze strony rodziny w pokonywaniu trudności szkolnych. Brak pomocy może być spowodowany: brakiem czasu opiekunów, chęci lub umiejętności pomocy dziecku. W przypadku wystąpienia jakiegokolwiek problemu dziecko często jest pozostawione samo sobie. Gdy pojawiają się trudności i nie otrzymuje ono pomocy, wraz z upływem czasu i niemożliwością pokonania nawarstwiających się problemów ma coraz większe braki i nie osiąga sukcesów. Co za tym idzie pozostaje bierne i nie podejmuje prób przezwyciężenia kłopotów. Dlatego też zajęcia korekcyjno – kompensacyjne mają pomóc dziecku przezwyciężyć elementarne trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania. Spowodowane są one przede wszystkim brakami w rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych.
Celem zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w klasach I – III jest pomoc dzieciom z trudnościami i niepowodzeniami w nauce szkolnej. Dlatego też należy oddziaływać za pomocą środków dydaktycznych, pedagogicznych i wychowawczych w celu eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji. Oprócz tradycyjnych środków dydaktycznych na szczególną uwagę zasługuje komputer. Gry multimedialne ze swojej natury wymuszają nauczanie polisensoryczne. Już sama konieczność użycia myszki rozwija koordynację wzrokowo – ruchową.
Wizja
W wyniku realizowania programu dziecko powinno umieć poradzić sobie podczas wykonywania zajęć szkolnych zgodnych z programem klas I – III (samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela bądź rodzica).
Misja
Główną ideą programu jest wczesna diagnoza trudności, niepowodzeń szkolnych i umiejętności, usunięcie deficytów, wdrożenie do systematycznej pracy, pomoc w wyrównywaniu braków w wiedzy szkolnej oraz kształtowanie właściwego stosunku do nauki i pracy.
Cele
1. Umożliwienie dzieciom opanowania podstawowych umiejętności czytania
i pisania oraz kontynuowania dalszej nauki w szkole.
2. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych.
3 ...