Dodaj publikację
Autor
Edyta Osenka
Data publikacji
2008-07-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
18

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Specyfika filmu animowanego na przykładzie "Łagodne" Piotra Dumały dzieła będącego swobodną adaptacją opowiadania Fiodora Dostojewskiego - konspekt zajęć, który można zrealizować na lekcjach języka polskiego w liceum bądź na WOK-u. 
 Pobierz (doc, 32,0 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT ZAJĘĆ

Temat: Specyfika filmu animowanego na przykładzie „Łagodnej” Piotra Dumały–swobodnej adaptacji opowiadania Fiodora Dostojewskiego.

Liczba jednostek lekcyjnych: 2 h

Cele: zapoznanie uczniów z historią kina;
poznanie historii filmu animowanego, jego rodzajów:
kształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury, jakim jest film
animowany:
poznanie współczesnych metod tworzenia filmów animowanych:
zapoznanie się z twórczością Piotra Dumały

Metody: burza mózgów; metaplan; wykład; heureza

Pomoce: film animowany „Łagodna” Piotra Dumały (również „Katedra” Tomka
Bagińskiego); Jerzy Płażewski „Historia filmu 1895-2005”; Kopaliński „Słownik
symboli”.

1. Zajęcia rozpoczynają się od zadania uczniom pytania: Czym jest film? Jak spróbowaliby go zdefiniować? Odpowiedzi uczniów zapisujemy na tablicy – tworzenie metaplanu.
2. Prosimy uczniów o wymienienie znanych im rodzajów filmów oraz, by spróbowali podać przynajmniej jedno nazwisko twórcy, reżysera określonego rodzaju filmu.
3. Informujemy uczniów, iż dzisiaj poznamy bliżej film animowany oraz twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców filmu animowanego.
4. prosimy wybranych wcześniej uczniów, by krótko przedstawili historię kina oraz przypomnieli rodzaje filmów. Reszta klasy w tym czasie zobowiązana jest do pilnego słuchania i notowania najważniejszych faktów.
5. Następnie sami zapoznajemy uczniów ze specyfiką filmu animowanego, rodzajami filmów anim. oraz omawiamy technikę stosowaną przez Piotra Dumałę – malowanie na gipsowej płycie. Zapoznajemy także z sylwetką reżysera P. Dumały – przygotowanie do odbioru filmu.
6. Pokrótce przypominamy historię „Łagodnej” Dostojewskiego (wcześniej uczniowie byli proszeni o zapoznanie się z opowiadaniem).
7. Zapoznanie się z dziełem Piotra Dumały.
8. Omówienie dzieła, próba analizy i interpretacji filmu: sposobu opowiedzenia historii (pierwowzór i swobodna adaptacja Dumały), oddania uczuć dwojga bohaterów – wyszukiwanie symboli, które oddają miłość, nienawiść, obcość młodej kobiety i starszego mężczyzny; omówienie muzyki, dźwięków, które pojawiają się w filmie; kolorystyki (nawiązanie do malarstwa holenderskich mistrzów) – tutaj można przeczytać uczniom fragmenty z wywiadu z P. Dumałą, w którym właśnie mówi o fascynacji twórcami holenderskimi i ich wpływie na kolorystykę filmu…
9. Podsumowanie wiadomości na temat filmu animowanego i współczesnych polskich przedstawicieli tego gatunku.
10. Zadanie domowe: moje refleksje po obejrzeniu „Łagodnej” Piotra Dumały.
Jeśli starczy czasu można zapoznać uczniów z innym sławnym filmem animowanym,
jakim jest „Katedra” i jako zadanie domowe poprosić, by przedstawili własne refleksje
dotyczące dzieł, spróbowali poddać ocenie filmy.