Dodaj publikację
Autor
wiolettamaszke
Data publikacji
2008-07-17
Średnia ocena
3,00
Pobrań
201

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

 Pobierz (doc, 52,0 KB)

Podgląd treści


ZWIERZĘTA ŻYJĄCE W JEZIORZE
Scenariusz zajęć terenowych lekcji przyrody
dla klasy IV szkoły podstawowej

Temat zajęć: Zwierzęta żyjące w jeziorze.

CEL OGÓLNY:
Rozpoznawanie gatunków zwierząt żyjących w jeziorze i jego otoczeniu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
w kategorii wiadomości:
• uczeń zna gatunki zwierząt spotykanych w jeziorze i okolicy,
• wie, że za pomocą prostych metod może określić stan czystości wody w zbiorniku.
w kategorii umiejętności:
• uczeń potrafi dokonać pomiaru temperatury wody w warstwie powierzchniowej,
• potrafi określić barwę i zapach wody,
• poprawnie odczytuje stopień czystości za pomocą wskaźników zwierzęcych i
temperatury wody,
• rozpoznaje podstawowe gatunki fauny jeziornej.
w kategorii postaw:
• uczniowie zdają sobie sprawę z konieczności ochrony wód, jednego z elementów naturalnych środowiska.

METODY: obserwacja, burza mózgów.
FORMY PRACY: indywidualna i zespołowa.
CZAS TRWANIA: 2 godziny lekcyjne
POMOCE: karty pracy, klucze do rozpoznawania zwierząt wodnych, lupa termometr, czyste słoiki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
Faza wprowadzająca.
1. . Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji.
3. Zapoznanie uczniów z podstawowymi pojęciami: środowisko, ekosystem

Faza realizacyjna.
1. Rozdanie kart pracy oraz potrzebnych materiałów.
2. Wyjaśnienie poleceń i zadań zawartych w kartach.
3. Wyjście w teren oraz podział klasy na grupy.
4. Powrót do klasy.
5. Pogadanka na temat czystości pobliskiego zbiornika wodnego oraz wpływu człowieka na funkcjonowanie ekosystemu jeziora.
6. Uporządkowanie wiadomości i zapis obserwacji.
7. Podsumowanie pracy poszczególnych zespołów i przedstawienie wyników badań.
Zebranie zdobytych wiadomości i wniosków.

| | | |
|Jezioro…………………… |Napotkane zwierzęta |Charakterystyka zwierząt |
|Dnia ……………………. | | |
|Nad powierzchnią wody | | |
| | | |
| | | |
|Pływające | | |
| | | |
| | | |

Propozycje działań chroniących wody powierzchniowe przed zanieczyszczeniem:
1. ………………………………………………………………………………………
2. ………………………………………………………………………………………
3. ………………………………………………………………………………………
4. ………………………………………………………………………………………
5. ………………………………………………………………………………………
6. ………………………………………………………………………………………

Faza końcowa.
1. Zadanie dla chętnych: wykonanie albumu z dokumentacji fotograficznej badanego terenu.
2. Ocena pracy uczniów oraz zachęcenie ich do systematycznej obserwacji przyrodniczej.
Opracowała: mgr Wioletta Maszke

ZWIERZĘTA ŻYJĄCE W JEZIORZE

KARTA PRACY UCZNIA NA LEKCJI PRZYRODY
Zajęcia terenowe dla kl. IV

Imię i nazwisko uczniów
1…………………………………
2…………………………………
3…………………………………
4…………………………………

Zadanie 1.
Co widzisz na powierzchni zbiornika?
• rośliny
• owady
• liście
• ptaki
• łódki
• rybaków
• zanieczyszczenia
• inne(jakie?)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Zadanie 2.
Zaobserwuj zwierzęta na powierzchni wody. Postaraj się je rozpoznać korzystając z atlasu i napisać ich nazwy.
1………………………………………………
2………………………………………………
3………………………………………………
4………………………………………………
5………………………………………………

Zadanie 3.
Pobierzcie czerpakiem próbkę wody i piasku z dna jeziora. Przenieście złowione zwierzę ta do plastikowego pojemnika z wodą . Wypiszcie ich nazwy.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 4.
Dokonajcie pomiaru temperatury wody i temperatury powietrza. Zanurzcie możliwie głęboko w wodzie rękę ze zlewką. Drugą ręką umieszczamy w zlewce termometr. Po minucie wyjmujemy zlewkę z termometrem i odczytujemy temperaturę.
Pomiar temperatury powietrza przeprowadzamy na wysokości 2m w cieniu.

• Temperatura ...