Dodaj publikację
Autor
Irena Boczniewicz
Data publikacji
2008-07-30
Średnia ocena
4,00
Pobrań
57

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja jest referatem na temat wpływu mediów na rozwój dzieci - pedagogizacja rodziców.
 Pobierz (doc, 40,5 KB)

Podgląd treści


Pedagogizacja rodziców

Temat referatu: Ochrona małoletnich przed szkodliwymi treściami prezentowanymi w mediach

Media – środki masowego przekazu (mass media, publikatory) - środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat. Środki masowego przekazu to element kultury masowej.
Obecnie środki masowego przekazu, w tym niewątpliwie telewizja i Internet są nieodłącznym elementem życia człowieka. Pod wpływem mass mediów zmieniły się wyobrażenia na temat czasu i przestrzeni, a także komunikowania. Łatwość, dostępność i natychmiastowość informacji zapewnia człowiekowi orientację we współczesnym świecie. Należy jednak pamiętać, że mass media otaczają również i dzieci, a powszechność ich użycia nie pozostaje bez wpływu na rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny naszych pociech.
Od kilkunastu lat telewizja stała się dla dzieci codziennością. Już najmniejsze dziecko, niemal od urodzenia zaintrygowane ruchem i dźwiękiem, ogląda przesuwające się obrazki na szklanym ekranie. Telewizor jest obecny prawie we wszystkich polskich domach. Odbiór programów odbywa się najczęściej bez odpowiedniej selekcji. Współczesny telewidz z trudem może odnaleźć audycje mówiące o przyjaźni , miłości i bezinteresowności. Skazany jest niejako na programy pokazujące, kłótnie, bójki, zdrady, prostytucję, zabójstwa, wykorzystywanie i szantaż. Przemoc i agresja są coraz częściej zauważalne na szklanym ekranie i nie tylko w filmach adresowanych do dorosłych, ale również w programach skierowanych do dzieci. Telewizja oddziałuje na postawy i zachowania młodych widzów znacznie silniej niż wzory i morale przekazywane przez rodziców czy wychowawców. Ze względu na atrakcyjną formę przekazu proces przyjmowania emitowanych treści jest nie tylko przyjemny, ale dokonuje się w sposób okazjonalny i mimowolny. Oglądanie telewizji jest jedną z najczęstszych form spędzania czasu wolnego przez dzieci. Potrafi całkowicie zdezorganizować ich życie, tj. zabawę i naukę. Ze względu zaś na brak zdolności u dzieci do krytycznej oceny tego co oglądają oraz umiejętności rozgraniczenia rzeczywistości od fikcji, zainteresowanie wpływem telewizji rośnie. Ze względu na powszechność i łatwość dostępu, telewizja stała się jednym z najważniejszych elementów najbliższego dziecku otoczenia, jednym z głównych przekaźników wiedzy o rzeczywistości. Z tego powodu treści przekazywane przez telewizję odgrywają niezwykle ważną rolę w kształtowaniu osobowości i światopoglądu dzieci. Rodzice czasami z braku czasu na zabawę z dzieckiem, włączają im telewizor i pozostawiają w świecie fikcji bądź przemocy. Czy takie postępowanie jest właściwe? Warto zastanowić się, jakie wartości niesie medialny świat dziecka? Jak ustosunkować się do nierzadkiego zjawiska jakim jest oglądanie przez dzieci programów dla dorosłych, bez kontroli rodziców lub za ich zgodą? Dzieci oglądające samodzielnie programy telewizyjne nie dostosowane do ich wieku, bardzo często przejmują ...