Dodaj publikację
Autor
Monika Cieślak
Data publikacji
2008-08-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
71

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rola biografii pisarza na lekcjach języka polskiego.
 Pobierz (doc, 40,5 KB)

Podgląd treści

Rola biografii pisarza w edukacji polonistycznej

W szkole coraz częściej obserwuje się skupienie uwagi na lekturze dzieła. Rezygnuje się z biografii, z przyjrzenia się życiu autora. Wynika to zapewne z tego, że czasu na lekcji jest niewiele, godzin języka polskiego mało, a program jest obszerny. Zamiast dokładnej biografii pisarza stosuje się krótkie zapisy, jednozdaniowe informacje o autorze, które mają podkreślić jego wybitność i największe dokonanie. Przykłady chciałabym przytoczyć za Z. Urygą:
„A. Frycz - Modrzewski – przedstawiciel postępowej myśli naukowej i społecznej”, I. Krasicki – największy poeta polskiego Oświecenia”, (...), „E. Orzeszkowa – aktywny udział pisarki w życiu umysłowym kraju”, „ W. Reymont jako twórca najwybitniejszej powieści o życiu wsi”. [1]
Podręczniki do języka polskiego są także ubogie w rzetelne biografie, a bogate w teksty literackie. Można w nich znaleźć jedynie zwięzłe informacje o życiu i twórczości autorów, a za to dużo tekstów mających kształcić umiejętności interpretacyjne. Coraz mniejszą wagę przykłada się do zapoznania uczniów z życiem autora. Nauczyciel chce przerobić z uczniami jak najwięcej lektur, z których każda następna jest ważniejsza od innej i w ten sposób nie ma on czasu na poświęcenie oddzielnej lekcji biografii pisarza. Odchodzenie od biografii pisarzy jest niekorzystne.
Biografia pisarzy na lekcjach języka polskiego jest bardzo ważna. Portrety biograficzne pełnią bardzo ważną funkcję. Informacje o życiu twórców ułatwiają nam zrozumienie treści dzieł. Dowiadując się, jak żyli twórcy poznanych utworów, możemy wyobrazić sobie realia czasów, w których zostało napisane dzieło. Znając, na przykład życie Władysława Stanisława Reymonta, znając jego własne wypowiedzi o potrzebie pisania, jego doświadczenia łatwiej jest uczniom czytać „Chłopów” jako prawdziwie wierny obraz wsi polskiej.
Często wiedza o autorze wzbudza w uczniu zainteresowania lekturą.
Znajomość biografii pisarza przez uczniów zbliża ich do tego pisarza, uczeń może poznać długi proces twórczy artysty. W ten sposób z pewnością doceni trud pracy włożony w powstanie dzieła.
Informacje biograficzne mogą także wzbudzać w czytelniku szacunek do autora, którego trudne życie, przykre doświadczenia nauczyły go pokonywać przeciwności losu. Także zabiegi pisarzy o wydanie dzieła są warte docenienia przez młodego czytelnika. Czytelnik ów, stykając się z dziełem w bezpośrednim odbiorze, ma na uwadze ogromne starania pisarza, często jego trudne warunki życia, w jakich powstawał utwór. Utwory literackie powinny uczyć szacunku dla pracy autora. Utwory muszą same kierować naszą uwagę na proces twórczy i uświadamiać ogromny kunszt pisarski. Omawiany utwór należy wiązać z faktami historycznoliterackimi, aby dokładnie powiedzieć o jego genezie, ale omawianie dzieł należy także wzbogacić tekstami, które mówią o nich samych, czyli mówią o ...