Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
,,BIBLIOTERAPIA I ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH
DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM”
Referat przygotowała: mgr Anna Furtas
Zadaniem każdej szkoły jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Aby dać szansę równego startu wszystkim dzieciom należy proces edukacji wesprzeć zajęciami wychowawczo-terapeutycznymi.
Niezbędną formą takich zajęć może okazać się biblioterapia. Termin ten wywodzi się z połączenia dwóch słów z języka greckiego: biblion -książka oraz therapeuo - leczę.
W literaturze przedmiotu znaleźć można wiele definicji, np. E. Tomasik zwraca uwagę na to, że " biblioterapia jest zamierzonym działaniem przy wykorzystaniu książki lub materiałów niedrukowanych (obrazów, filmów itp.) prowadzącym do realizacji celów rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, profilaktycznych i ogólnorozwojowych (...) Koniecznym elementem biblioterapii jest międzyosobowy kontakt indywidualny (biblioterapeuty z jedną osobą) bądź grupowy".
Natomiast Irena Borecka podaje, że "biblioterapia jest działaniem terapeutycznym opierającym się o zastosowanie materiałów czytelniczych, rozumianych jako środek wspierający proces terapeutyczny, jest rodzajem psychicznego wsparcia, pomocy w rozwiązywaniu osobistych problemów danej osoby przez ukierunkowane czytanie. Techniki biblioterapii mogą pomóc lepiej radzić sobie z własnym niedomaganiem, mogą przyczyniać się do zmiany samopoczucia, postaw i sposobu akceptacji siebie i innych osób. Podstawową umiejętnością, która decyduje o powodzeniu zabiegów biblioterapeutycznych jest zdobycie umiejętności przetwarzania tekstu literackiego na tekst terapeutyczny”.
W pracy dydaktyczno- wychowawczej każdy nauczyciel styka się z różnymi kategoriami czytelników wśród swoich uczniów. Oprócz ucznia przeciętnego, czy też szczególnie uzdolnionego, często pracujemy z tym, który ma określone kłopoty i niedobory w różnych płaszczyznach. I tu dużą rolę w pracy nauczyciela mającego kontakt z agresją wśród dzieci i młodzieży powinna pełnić niedoceniana i mało rozpowszechniona biblioterapia.
Jest ona uważam, rodzajem psychicznego wsparcia, pomocą w rozwiązaniu osobistych problemów danej osoby przez ukierunkowane czytanie. Jest to zarazem i pomoc w procesie osiągania przez nią poczucia bezpieczeństwa. Może być także środkiem realizacji potrzeb tej osoby. Należy jednocześnie podkreślić, że biblioterapia nie jest nastawiona na usuwanie objawów chorobowych. Stosowane w niej techniki mogą pomóc danej osobie lepiej radzić sobie z np. brakiem akceptacji grupy rówieśniczej, narastającą agresją. Może to w wyraźny sposób przyczynić się u osoby objętej biblioterapią do zmiany samopoczucia, postaw i sposobu akceptacji samego siebie i innych osób.
Czytanie jako podstawowy element procesu biblioterapeutycznego może prowadzić do istotnych zmian w psychicznym dojrzewaniu każdego młodego człowieka. Daje szansę oderwania się od smutnej często rzeczywistości, dostarcza bodźców do rozwoju emocjonalnego, przyczynia się do wzbogacenia wyobraźni, rozszerza zakres spostrzeżeń i pojęć, kształtuje postawy, rozszerza słownictwo i wiedzę. Może stać się inspiracją do różnych form aktywności intelektualnej, np.: dyskusji, recytacji ...