Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
REFERAT
GOTOWOŚĆ, DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA A DOJRZAŁOŚĆ INSTYTUCJONALNA
Zarówno w praktyce, jak i w teorii edukacyjnej pojęcia ,,dojrzałość szkolna” i ,,gotowość szkolna” używane są zamiennie. Jednakże w świetle teorii wiedzy i poznawania dojrzałość szkolną można rozpatrywać w kontekście aktualnego rozwoju dziecka, zaś gotowość w aspekcie jego najbliższego rozwoju. Strefa aktualnego rozwoju dziecka, to mapa kompetencji dobrze przez nie opanowanych oraz funkcji dopiero dojrzewających, zaś strefa najbliższego rozwoju to obszar gotowości dziecka do zdobywania kompetencji leżących w zasięgu jego możliwości przy wspierającym otoczeniu społecznym.
Podobne ujęcie tego problemu prezentuje Barbara Wilgocka – Okoń, która dojrzałość szkolną wiąże ze zmianami rozwojowymi mającymi charakter spontaniczny i z samym dojrzewaniem biologicznym organizmu, który to kieruje tymże rozwojem. Dojrzałość także traktuje jako etap charakteryzujący się wrażliwością na oddziaływania zewnętrzne, które mogą modyfikować kierunek zmian zachodzących w procesie rozwoju. Natomiast pojęcie gotowości szkolnej zdaniem autorki wiąże się z istnieniem ,,możliwości ćwiczenia, kształtowania pewnych właściwości, stwarzając szansę osiągnięcia dojrzałości szkolnej”
Wieloaspektowe ujęcie problemu dojrzałości szkolnej wymaga osadzenia go w kontekście progu edukacyjnego, na który natrafia dziecko, przechodząc z przedszkola do szkoły. Problematyka progu szkolnego budzi szczególne emocje w aspekcie zachodzących zmian oświatowych. W analizie zjawiska progu szkolnego konieczne staje się zdefiniowanie nie tylko dojrzałości i gotowości szkolnej dziecka, ale także dojrzałości instytucjonalnej, która dotyczy zarazem przedszkola i szkoły.
Szczególnie udanej próby określenia dojrzałości szkoły dokonała właśnie pani Wilgocka – Okoń, która jej istotę postrzega w ,,osiągnięciu przez szkołę takiego poziomu wrażliwości na dziecko, jego potrzeby, oczekiwania, uczenie się i możliwości rozwojowe, jaki stanowi o modyfikacji, kierunku i dynamice zmian programowo – organizacyjnych oraz zmian w procesie nauczania – uczenia się”. Szkoła nigdy nie będzie placówką otwartą na dziecko, jeśli proponowane oferty edukacyjne nie będą wykorzystywały jego doświadczeń nabytych w okresie przedszkolnym. Oznacz to, że szkoła nie może postrzegać i oceniać dziecka w kategoriach zamkniętych zmian rozwojowych, zakończonych procesów, opanowanych funkcji i sprawności. Szkoła wznosi przed dzieckiem mur nie do pokonania, jeśli obraz jego rozwoju zamyka w ramie opanowanych standardów rozwojowych, z którymi dziecko do niej przychodzi, i – opanowawszy kolejne – ją opuszcza. Jednocześnie szkoła zamknięta na dziecko to ta, która w diagnozie jego rozwoju posługuje się jedynie kategoriami zamkniętymi, a więc ukazującymi dziecko ,,na mecie’, pomijając całkowicie proces jego wzrastania i dojrzewania do zmian.
Dojrzałość instytucjonalna musi także obejmować swym zakresem przedszkole i jego udział w rozwoju dziecka. Przedszkole wrażliwe na dziecko respektuje w ofercie programowej jego zróżnicowane doświadczenia, wyniesione głównie ze środowiska rodzinnego. Te doświadczenia, a przede wszystkim ich jakość, rodzaj ...