Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kultura fizyczna a bezpieczeństwo i higiena życia.
Przyczyny niepowodzeń wprowadzenia bhp w kulturze fizycznej i metody przekazu zasad bhp.
Jedyną osobą odpowiedzialną za twoje bezpieczeństwo jest ta, którą widzisz w lustrze
Bill Jeans.
Choć temat poniższego artykułu wskazywałby na opozycję bezpieczeństwa do wychowania fizycznego, gier, zabaw, to jednak takie ujęcie powinno nabrać wydźwięku daleko bardziej głębszego – mianowicie żaden ruch nie może istnieć bez potężnego zaplecza bezpieczeństwa i ściśle z nim związanej higieny. Świadomość nadrzędności swoistego systemu zabezpieczeń nie pozwala zapomnieć o nim nawet na chwilę, zaś trwałość istnienia przeświadczenia o zasadach bhp w kulturze fizycznej zależy od myśli o konsekwencjach jego braku lub częściowego zaniku.
Dawniej o następstwach ludzkiej tragedii dowiadywano się najczęściej w kondukcie żałobnym roztrząsającym przyczyny zgonu, takie jak: skok do wody w miejscu przepłyconym, wejście na nieznany teren, zaginięcie w osuwisku, pod lawiną. Częstokroć rzetelność cennych wiadomości zdobytych z niebagatelnym trudem (rodzina ukrywała lub głęboko opłakiwała stratę bliskiego i nie chciała się zajmować udzielaniem informacji) decydowała o życiu lub śmierci kolejnych osób.
My posiadamy ten komfort, że lata doświadczeń oraz dostrzeżenie wartości stworzyły poczesne miejsce bhp i nie musimy dodatkowo marnować czasu i wysiłku, by uzyskać potrzebne informacje. W obszarze skrupulatności zbierania prym wiodła matczyna troskliwość, ponieważ nie chciała dopuścić do powtórzenia się tragedii pośród swojego potomstwa - do tej pory najlepszym tematem mam na placu zabaw są zagrożenia czyhające na dzieci.
W tym momencie otwiera nam się pomysł na możliwość skutecznego przekazu o zasadach bezpieczeństwa i higieny wypracowany poprzez wieki. Chodzi o rozmowę pojmowaną jako przenoszenie skarbu doświadczeń na uwagę słuchającego. Problem ujawnia się wówczas, kiedy chcemy poinformować drugiego, w taki sposób, żeby nie tylko przyjął przedstawiane przez nas reguły, ale również je stosował. I na tym drugim najbardziej nam zależy.
Najtrudniej o skuteczny przekaz w stosunku do najmłodszych oraz osób w okresie dojrzewania. U pierwszej grupy ujawnia się problem koncentracji, natomiast w przypadku ostatnich brak obiektywnej oceny własnych możliwości oraz wszechobecne lekceważenie, które prowadzi do opłakanych skutków.
Ogólnie sferę bezpieczeństwa i higieny można podzielić na trzy strefy, w których mogą działać niepożądane czynniki:
I. Obszar działania prowadzącego.
Na ten obszar wpływa niewątpliwie pierwiastek ludzki, czyli wysoce zawodny. Prowadzi on do następujących zaniedbań i skutków:
1. Zła organizacja zajęć.
2. Niska wyobraźnia człowieka decydującego o zajęciach.
3. Niskie przygotowanie merytoryczne odnośnie przepisów bhp.
4. Nieprzedstawienie na początku zajęć przepisów bhp- musi się pojawić odpowiednia notatka w dokumentacji.
5. Niedostosowanie charakteru zajęć do wieku i rozwoju uczestników.
6 ...