Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Szybciej, więcej, na wyższym poziomie, oryginalnie”
Program Pracy Z Uczniem Zdolnym
Na Dodatkowych Zajęciach Z Języka Niemieckiego
W Szkole Podstawowej
Opracowanie:
mgr Anna Ekiert
SPIS TREŚCI
WSTĘP
METRYCZKA PROGRAMU
CHARAKTERYSTYKA UCZNIA ZDOLNEGO
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
CELE PROGRAMU I JEGO ZAŁOŻENIA
ZADANIA SZKOŁY
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI UCZNIA ZDOLNEGO
METODY I FORMY PRACY
TREŚCI NAUCZANIA
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW, A KRYTERIUM SUKCESU
KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW ZDOLNYCH
BIBLIOGRAFIA
WSTĘP
Program pracy z uczniem zdolnym został napisany z myślą o uczniach uzdolnionych, czyli uczniach o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczniom uzdolnionym trzeba stawiać wysokie wymagania, adekwatne do ich rzeczywistych możliwości. Zadania zbyt łatwe lub zbyt trudne powodują osłabienie aktywności, a co za tym idzie, nie sprzyjają rozwijaniu zdolności. Rzecz polega na tym, aby zdolności zostały w odpowiednim momencie zauważone, a następnie racjonalnie i celowo rozwijane.
Program zakłada działania umożliwiające szybszy rozwój ucznia zdolnego. Wyposażają go w większy zakres wiedzy, zgodnie z poziomem rozwoju intelektualnego, poziomem zdolności i uzdolnień, kształtują myślenie twórcze i rozwijanie oryginalności.
Praca z uczniem zdolnym nabiera obecnie coraz większego znaczenia w działalności nauczyciela i szkoły. Zwiększa się bowiem zapotrzebowanie na wysoko wyspecjalizowane kadry naukowe, techniczne i kierownicze. Coraz częściej i dobitniej zaczyna mówić się o potrzebie służenia pomocą uczniom wybitnie zdolnym – niezależnie od pochodzenia i warunków materialnych. Kształcenie dzieci zdolnych stało się jednym z podstawowych problemów zarówno teorii, jak i profilaktyki kształcenia i wychowania.
Podejmowanie przedsięwzięć sprzyjających ujawnianiu i właściwym reagowaniu na potrzeby dzieci zdolnych jest w pierwszym rzędzie zadaniem nauczycieli i rodziców. Uczniowie, ich możliwości i potrzeby powinni stanowić punkt wyjścia w pracy każdej placówki oświatowej. W takich placówkach znajdą miejsce dla siebie również dzieci i młodzież wybitnie uzdolniona. Dotychczasowe badania pedagogów i psychologów wykazują, że w szkołach polskich uczniowie zdolni stanowią znaczny odsetek ogółu uczniów, ale ich zdolności nie są w pełni wykorzystywane w procesie nauki szkolnej. Głównym grzechem współczesnej szkoły jest przede wszystkim słabe rozpoznanie indywidualnych możliwości każdego ucznia, a więc poziomu i rozwoju jego uzdolnień. Celem nadrzędnym pracy z uczniem zdolnym jest stworzenie mu wszechstronnych warunków do indywidualnego, twórczego myślenia, do rozwoju zainteresowań i uzdolnień.
Należy pamiętać, iż wszelkie działania szkoły są w pełni skuteczne pod warunkiem, że są zintegrowane z praca wychowawczą w domu. Dlatego niezmiernie ważna jest wzajemna współpraca i wspieranie się w podejmowanych decyzjach i działaniach.
METRYCZKA PROGRAMU
Przedmiot: język niemiecki (zajęcia dodatkowe)
Typ szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa
Etap nauki: uczniowie klas VI uczący się języka niemieckiego od IV w wymiarze 3 godzin w tygodniu ...