Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Sulkowska
Data publikacji
2008-08-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Temat: Działalność misyjna na Świecie. Motto: „Kościół misyjny oddaje to, co otrzymuje; rozdaje ubogim to,               co jego bogatsi członkowie oddają mu wielkodusznie do dyspozycji”.                                                                                            Jan Paweł II Klasa:  IV (integracyjna) Etap edukacyjny: II Przedmiot: Język polski Blok przedmiotowy: Z podwórka - w Świat i do … szkoły Czas trwania: 2 godziny lekcyjne Miejsce: Pracownia języka polskiego
 Pobierz (doc, 68,0 KB)

Podgląd treści


MAŁGORZATA SULKOWSKA

Temat: Działalność misyjna na Świecie.

Motto:
„Kościół misyjny oddaje to, co otrzymuje; rozdaje ubogim to,
co jego bogatsi członkowie oddają mu wielkodusznie do dyspozycji”.
Jan Paweł II

Klasa: IV (integracyjna)
Etap edukacyjny: II
Przedmiot: Język polski
Blok przedmiotowy: Z podwórka - w Świat i do … szkoły
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Miejsce: Pracownia języka polskiego

1. Wstęp

W Afryce większość dzieci jest pozbawiona szczęśliwego i beztroskiego dzieciństwa, nie gra w piłkę, nie chodzi do szkoły, nie je słodyczy, natomiast często pracuje po kilkanaście godzin, nosi broń, zabija i ginie podczas walk. O tym, jak wygląda dzisiejsza sytuacja w Afryce, dokładnie nie wiemy. Tymczasem od wielu lat polscy misjonarze – księża i siostry prowadzą szkoły w Afryce, a coraz większa liczba Afrykańczyków przyjeżdża do oddalonej o tysiące kilometrów Polski. Mam nadzieję, że przedstawiony poniżej scenariusz zapozna dzieci z pracą misjonarzy i przybliży problemy z jakimi zmagają się ich rówieśnicy w krajach Trzeciego Świata. W budowaniu solidarności międzyludzkiej bardzo ważną rolę odgrywa kształtowanie wrażliwości na potrzeby i problemy innych ludzi, kształtowanie postaw tolerancji i otwartości na drugiego człowieka, na inną kulturę oraz uczenie współpracy i pomocy.

2. Cele:

Kształcenie umiejętności pracy ze słownikami, encyklopediami, itp. – wyszukiwanie konkretnych informacji;
Tworzenie notatki encyklopedycznej;
Czytanie ze zrozumieniem tekstu;
Układanie pytań;
Odpowiadanie na pytania otwarte;
Czytanie ze zrozumieniem mapy;
Uwrażliwienie na potrzeby i problemy dzieci w Afryce;

3. Forma zajęć:

Praca w grupach;
Praca w parach;
Praca indywidualna;

4. Metody:

Praca z tekstem;
Drama;
Dyskusja;
Burza mózgów;

5. Słowa - klucze:

Misja, misjonarz, konferencja prasowa, Afryka, adopcja serca.

6. Środki dydaktyczne:

Szary papier, kolorowe karteczki, schemat mapy Afryki, mapa Afryki.

7. Materiały pomocnicze:

Encyklopedia, słownik języka polskiego, słownik frazeologiczny, atlas geograficzny, załączniki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Poproś uczniów o podzielenie się na 3 grupy. Przydziel każdej z grup inne źródło tekstowe i poproś o odszukanie definicji słowa misja i misjonarz. (Uczeń odszuka w słowniku podane definicje i pozna znaczenie nowych słów).
2. Poproś przedstawiciela każdej z grup o odczytanie definicji i podanie źródła tekstowego z jakiego pochodzi. (Uczeń dowiaduje się, że można korzystać z różnych źródeł tekstowych). Omów definicje i podaj dzieciom temat lekcji. Zwróć szczególną uwagę na różne źródła tekstowe i podobne znaczenie definicji.
3. Poproś uczniów o zapisanie tematu lekcji i przepisanie definicji do zeszytu. (Dzieci starannie przepisują wiadomości do zeszytu). Ze względu na to, iż jest to klasa integracyjna nauczyciel ma wydrukowane kartki z definicjami dla dzieci z trudnościami, które uczniowie wklejają do zeszytu. (Załącznik ...