Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Beata Degiel
Kompetencje rady pedagogicznej
Zgodnie z prawem oświatowym rada pedagogiczna posiada kompetencje stanowiące i opiniujące[1]. Podejmowane przez radę pedagogiczną decyzje i wydawane opinie są wiążące dla dyrektora i mają wpływ na ostateczny sposób rozwiązania wielu szkolnych problemów. Od strony prawnej rada pedagogiczna to organ współzarządzający szkołą. Podstawowe uregulowania dotyczące obowiązków i uprawnień rady pedagogicznej są zawarte w artykułach 40-43 ustawy o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. Do artykułów tych wydawane są przepisy wykonawcze w formie rozporządzeń ministra edukacji, które określają dodatkowe szczegółowe uprawnienia rady.
Następnym dokumentem, który wspomina o uprawnieniach rady pedagogicznej jest ramowy statut szkoły[2]. Ramowy statut szkoły obliguje do określenia szczegółowych kompetencji wszystkich organów szkoły, w tym rady pedagogicznej. Nawet ustawa o systemie oświaty podkreśla, że: „Kompetencje rady pedagogicznej znajdują się w statucie szkoły”[3]. Statut szkoły to swoista konstytucja, która określa najważniejsze zasady procedury i sposoby działania.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy po zaopiniowaniu ich przez radę szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów[4].
Minister edukacji rozszerzył wymienione wyżej kompetencje o dwa dodatkowe punkty: uchwalanie programu wychowawczego i programu profilaktycznego szkoły[5]. Rada podejmuje również uchwały w sprawie przyjmowania poszczególnych uczniów do oddziału przysposabiającego do nauki zawodu[6]. W przypadku zatwierdzenia planu pracy szkoły i wyników klasyfikacji lub promocji uczniów rada ma obowiązek tylko ich zatwierdzenia co powinno znaleźć zastosowanie w uchwale rady pedagogicznej[7]. W przypadku spraw dotyczących innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz skreślenia z listy uczniów rada ma do wyboru: zaakceptowanie, zmienienie lub odrzucenie projektu przygotowanego przez przewodniczącego[8].
Uchwały wymienione w artykule 41 ustawy o systemie oświaty mają najważniejszy charakter. Są to uchwały będące aktami wykonawczymi wobec przepisów wyższego stopnia (podobnie jak uchwały organów samorządu terytorialnego). Jako akty prawne rodzą swoim istnieniem określone skutki prawne. Jak zauważają A. Jeżowski i L. Zaleśny: „Szkoła będzie miała lub nie swój plan pracy (brak planu pracy, to brak możliwości działania, w sumie więc możliwy jest wniosek o zmianę dyrektora lub nawet likwidację palcówki), promocja będzie skonsumowana (uczniowie otrzymują dające im konkretne uprawnienia w życiu świadectwa lub nie), a dyrektor będzie musiał skreślić ucznia z listy uczniów (co też rodzi określone, dość oczywiste skutki, także życiowe)”[9].
Do innych kompetencji stanowiących rady, jako ...